ورود

ورود به بخش ارسال محتوا

نام کاربری *
رمز عبور *
به خاطر سپردن من
دوشنبه, 31 تیر 1398 ساعت 11:20

نقش اتاق های بازرگانی و انجمن های کسب‌وکار در مبارزه علیه فساد (گزارش دوم بولتن بررسی مسائل روز اقتصاد ایران- تیر 1398)

بارگذاری توسط :
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

خلاصه مدیریتی

شرکت­ها و بنگاه­ های اقتصادی زمانی اخلاقی رفتار کرده و علیه فساد اقدام می­کنند که این اطمینان را داشته باشند که رقبای آن‌ها نیز به استانداردهای اخلاقی مشابه خودشان پایبند باشند. اتاق­های بازرگانی و انجمن­های کسب‌وکار این پتانسیل را دارند که خط ­مشی درست را به شرکت­ها برای مبارزه علیه فساد در حوزه فعالیت­شان ارائه دهند.

در این گزارش اتاق­های بازرگانی و انجمن­های کسب‌وکار با هم یکی در نظر گرفته شدند، چراکه معمولاً نقش این دو نهاد در مبارزه علیه فساد با هم هم پوشانی دارد. درواقع اتاق­ها و انجمن­ها، ویژگی­های کلی یک سازمان دولتی را دارند اما بدنه حاکمیتی به شمار نمی­ روند. این موضوع بدان معنی است که نمی ­توانند از جانب اعضای خود تصمیم­ شگیری کنند یا اعضا را مجبور به متابعت و پیروی نمایند. اعضای اتاق در تصمیم ­گیری نسبت به پذیرش توصیه­ها و تعهدات تعریف شده از سوی اتاق و اعمال آن‌ها در بنگاه خود آزاد هستند. بنابراین با توجه به این رویکرد، پاسخ به این سؤال که اتاق­های بازرگانی و انجمن­های کسب‌وکار چگونه می­توانند به مبارزه علیه فساد کمک کنند درواقع بستگی به نقشی دارد که آن‌ها می­توانند در تسهیل اقدامات جمعی بازی کنند. درواقع در یک فضای جمعی، شرکت­ها در صوت آگاهی از این امر که رقبای آن‌ها هم اقدامات ضد فساد را تأیید می­کنند، مشوق لازم برای مبارزه علیه فساد و حاکمیت قانون در شرکت خود را پیدا می­کنند. علاوه بر آن این نهادها می­توانند سبب تقویت مشارکت عمومی در تصمیمات دولت در مبارزه علیه فساد شوند.

اتاق­های بازرگانی و انجمن­های کسب‌وکار به روش­های گوناگونی فعالیت­های ضد فساد خود را انجام می ­دهند. آن‌ها می­توانند اقدامات جمعی را تسهیل بخشند، به‌صورت جمعی از اصلاحات حمایت کنند، شفافیت و پاسخگویی تصمیمات دولت را خواستار شده یا اعضای خود را به هماهنگی بیشتر در این زمینه تشویق نمایند.

مثال­های مختلف از اتاق­های بازرگانی و انجمن­های کسب‌وکار در سراسر دنیا نشان می­دهد که این نهادها نقش اساسی در تنظیم استانداردهای ضد فساد برای کسب‌وکارها مخصوصاً از طریق برنامه های ارائه مجوز و تصویب کدهای رفتاری دارند. سایر حوزه ­های فعالیت اتاق­ها در این عرصه شامل آموزش، بالا بردن آگاهی و حمایت است.

اطلاعات تکمیلی گزارش

  • ناظر گزارش: نصیبه خیری
  • همکاران/مجریان: آیدا ابونبی
  • نوع گزارش: گزارش کارشناسی
  • منتشر شده توسط: اتاق
  • اتاق/تشکل/اتاق مشترک: مرکز تحقیقات و بررسی های اقتصادی، معاونت اقتصادی، اتاق ایران
  • تاریخ انتشار: تیر 1398
خواندن 350 دفعه آخرین ویرایش در دوشنبه, 31 تیر 1398 ساعت 15:23

نظر دادن

تکمیل فیلد های ستاره دار(*) الزامی می باشد.


تعداد کل مطالب: 1148

تعداد مطالب يک هفته گذشته: 1

تعداد مطالب امروز: 0
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account