ورود

ورود به بخش ارسال محتوا

نام کاربری *
رمز عبور *
به خاطر سپردن من
چهارشنبه, 03 مرداد 1397 ساعت 15:51

بررسی وضعیت نیروی کار استان فارس طی دوره ۱۳۹۴- ۱۳۸۴

بارگذاری توسط :
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

در ادبیات اقتصادی اکثر کشورها، نیروی انسانی بعنوان یکی از اساسیترین عوامل تولید محسوب میشود و بازار کار، یکی از بازارهای کلیدی در اقتصاد یک جامعه است که تغییرات نرخ بیکاری، اشتغال و مشارکت اقتصادی از مباحث مهم اینگونه بازارها محسوب میگردد . مطالعه و بررسی مسیر تغییرات شاخصهای بازار کار در شناخت دقیق مساله اشتغال اهمیت بسزایی دارد. از دو شاخص نرخ بیکاری و نرخ مشارکت اقتصادی برای ارزیابی وضعیت سلامت بازار کار در اقتصاد استفاده میشود. نرخ مشارکت اقتصادی نشاندهنده درصد نیروی فعال و نرخ بیکاری موید درصد نیروی فعال فاقد شغل در بازار کشور است .

نرخ مشارکت اقتصادی بالا و نرخ بیکاری پایین از نشانه های وجود یک بازار کار قوی در یک اقتصاد محسوب میشود که سابقه مشاهده این اتفاق در اقتصاد ایران، زیاد نیست. این موضوع در کشورهای در حال توسعه و همچنین گذار به توسعه همچون کشور خودمان، بخاطر وجود نیروی کار جوان فراوان و آماده به کار، دارای اهمیت دوصد چندان میباشد . بدلیل اهمیتی که نیروی کار در فرآیند جریان تولید کالاها و خدمات دارد، رابطه مستقیمی میان اشتغال و اثرپذیری آن در سطح بهره وری و کارآیی و در نهایت اثربخشی تولید داشته و افزایش اشتغال مؤثر در تولید را به همراه داشته و منجر به رشد و توسعه اقتصادی خواهد شد .

یکی از ویژگیهای ناشی از تجزیه و تحلیل جمعیت و نیروی انسانی در یک منطقه جغرافیائی ، بررسی وضعیت اشتغال، بیکاری، وضعیت فعالیت جمعیت 10 ساله و بیشتر و همچنین بررسی وضعیت فرصتهای در هر منطقه میباشد. این گونه تجزیه و تحلیل ها، فرآیند تغییر و تحول در وضعیت اشتغال و بیکاری در نیروی کار استان و تبیین جایگاه استان را در بین سایر استانهای کشور مشخص نموده و در سیاستگذاری مقامات اجرائی ذیربط استانی در حفظ و پایداری وضعیت اشتغال و کاهش نرخ بیکاری استان کمک شایانی خواهد کرد .

اطلاعات تکمیلی گزارش

  • ناظر گزارش: معاونت تحقیق و توسعه اتاق شیراز
  • نوع گزارش: گزارش کارشناسی
  • منتشر شده توسط: اتاق
  • اتاق/تشکل/اتاق مشترک: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز
  • تاریخ انتشار: ۱۳۹۵
خواندن 392 دفعه آخرین ویرایش در سه شنبه, 18 آبان 1400 ساعت 13:12

نظر دادن

تکمیل فیلد های ستاره دار(*) الزامی می باشد.


تعداد کل مطالب: 1149

تعداد مطالب يک هفته گذشته: 1

تعداد مطالب امروز: 0
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account