ورود

ورود به بخش ارسال محتوا

نام کاربری *
رمز عبور *
به خاطر سپردن من
یکشنبه, 21 ارديبهشت 1399 ساعت 16:22

طرحی برای دورکاری: آموزه هایی برگرفته از چین

بارگذاری توسط :
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

ناشر: شرکت مکنزی- تاریخ انتشار: مارس 2020

چین به عنوان مرکز چند مورد از بزرگترین شرکت­های دنیا، آموزه­ هایی را در اختیار کسانیقرار می­دهد که به تازگی تغییر شرایط به دورکاری را پذیرفته ­اند.

 شرکت­های سراسر جهان از علی ­بابا گرفته تا پینگ ­آن، گوگل و فورد، در تلاش برای جلوگیری از گسترش بیماری کووید-19 به کارکنان خود اعلام کرده ­اند به کار از خانه بپردازند. دورکاری در چنین مقیاس و وسعتی امری بی­ سابقه بوده و اثر ماندگاری را روی شیوه زندگی و کار مردم تا سال­ها بعد بر جای خواهد گذاشت. چین که اولین تأثیرات این همه­ گیری جهانی را متحمل شد، از اولین کشورهایی بود که در این زمینه وارد عمل شد. به عنوان مرکز چند مورد از بزرگترین شرکت­های دنیا، این کشور آموزه­ هایی را در اختیار کسانی قرار می ­دهد که به تازگی تغییر شرایط به دورکاری را پذیرفته­ اند.

روند کار کردن از خانه در چین به دنبال بحران کووید-19 به شدت اوج گرفته است. چرا که شرکت­ها به کارکنان خود اعلام کرده اند که در خانه بمانند. تا آخر تعطیلات سال نوی چینی قریب به 200 میلیون نفر به دورکاری پرداخته اند. هرچند این تدبیر مزایایی را در بر دارد (مانند جلوگیری از رفت ­و­ آمدهای طولانیِ درون­شهری)، اما برای بسیاری از کارکنان و شرکت­ها چالش برانگیز بوده است. یکی از کارمندان یک شرکت اینترنتی به شوخی گفته بود که ساعات کاری او از «996» به «007» تغییر کرده ­اند، یعنی روال 9 صبح تا 9 شب و 6 روز در هفته، به کار تمام­ مدت (یا 24 ساعته) تبدیل شده است. از جنبه شخصی، کارکنان در امر مدیریت آموزش خانگی کودکان از طریق ویدئوکنفرانس، همزمان با هماهنگ کردن کارها با همکاران خود از راه دور، با مشکل مواجه شده ­اند. در سطح شرکتی، بسیاری از پرسنل متوجه شدند که بهره ­وری اگر به­درستی مدیریت نشود، سریعاً دچار افت می­شود.

این مقاله موارد ذیل را گرد هم آورده و ارائه می­ نماید: تجربیات ما در زمینه کمک به مراجعین­ برای مدیریت دورکاری؛ تحلیل­های درون شرکتی؛ و رهنمود­های حاصل از گفت­ وگو با آن دسته از مدیران اجرایی در چین که به این شرایط واکنش نشان داده و با چالش­های موجود مقابله کردند.

دورکاری در صورتی که به درستی انجام پذیرد، می­تواند بهره ­وری و روحیه کارکنان را تقویت نماید؛ اما اگر به طرز نامطلوبی انجام گیرد، می ­تواند باعث ناکارآمدی شود، به روابط کاری آسیب وارد کند، و انگیزه کارکنان را کاهش دهد. در ادامه هشت آموزه برگرفته از چین ارائه می­ گردد که می­توان آنها را بسته به شرایط در سراسر جهان به کار گرفت...

اطلاعات تکمیلی گزارش

  • نوع گزارش: ترجمه
  • منتشر شده توسط: اتاق
  • اتاق/تشکل/اتاق مشترک: مرکز پژوهش های اتاق ایران
  • تاریخ انتشار: 1399/02/02
خواندن 384 دفعه آخرین ویرایش در یکشنبه, 21 ارديبهشت 1399 ساعت 16:36

نظر دادن

تکمیل فیلد های ستاره دار(*) الزامی می باشد.


تعداد کل مطالب: 1149

تعداد مطالب يک هفته گذشته: 2

تعداد مطالب امروز: 0
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account