ورود

ورود به بخش ارسال محتوا

نام کاربری *
رمز عبور *
به خاطر سپردن من
شنبه, 01 تیر 1398 ساعت 10:33

بررسی صنعت گردشگری در ایران و کشورهای منتخب (بولتن بررسی مسائل روز اقتصاد ایران- خرداد 1398)

بارگذاری توسط :
این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

خلاصه مدیریتی

در دنیای مدرن جهانی­ سازی، گردشگری یکی از بزرگ‌ترین، پویاترین و در حال رشدترین بخش­ های اقتصادی است که سایر فعالیت ­های اقتصادی را به خود جذب می­کند. اغراق به نظر نمی رسد اگر عنوان شود که بسیاری از کشورهای در حال توسعه در حال حاضر به دنبال رشد اقتصادی از طریق توسعه صنعت گردشگری خود می­ باشند. هر گردشگر با ورود به کشور میزبان هزینه­ های زیادی نظیر هزینه اقامت، غذا، حمل‌ونقل و سوغات می­ پردازد که این هزینه­ ها ضمن ورود ارز به کشور سبب رونق اقتصادی آن کشور نیز می­ گردد. در واقع سفر و گردشگری تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین حوزه ­های کسب و کار در دنیا شده به­ طوریکه با صنایع وابسته به گردشگری در مجموع حدود 10.4 درصد از تولید ناخالص داخلی و 10 درصد از کل اشتغال دنیا را در سال 2018 به خود اختصاص داده است. سهم مستقیم سفر و گردشگری از تولید ناخالص داخلی جهان 3.2 درصد و سهم مستقیم اشتغال آن 3.8 درصد از کل اشتغال می ­باشد.

اما با وجود رشد سریع گردشگری در دنیای امروز و اقبال مساعد کشورهای در حال توسعه برای استفاده از پتانسیل­ های این بخش، گردشگری در ایران هنوز با چالش­ های جدی مواجه بوده و به جایگاه مناسبی حتی در میان کشورهای منطقه نرسیده است. به نظر می ­رسد که عدم استفاده مناسب ایران از پتانسیل­ های بالای گردشگری، عرصه را برای سایر کشورهای منطقه خالی کرده و کشورهایی نظیر امارات، ترکیه و گرجستان به خوبی از فرصت استفاده کرده و ضمن در دست گرفتن بازار منطقه و دنیا، گردشگران ایرانی را نیز به خود جذب می­ کنند.

نکته مهم اما در رابطه با این کشورها آن است که هر سه کشور با یک برنامه ­ریزی بلندمدت و استراتژی دقیق در این راه گام نهاده و نقش دولت در این میان بسیار حائز اهمیت است. درواقع فصل مشترک میان تجربه هر سه کشور، عزم جدی دولت برای توسعه صنعت گردشگری، داشتن استراتژی توسعه گردشگری و پایبندی به اجرای آن، ارائه مشوق­ های کارآمد دولتی، همکاری مؤثر میان بخش دولتی و خصوصی و تبلیغات و بازاریابی در سطح بین­ المللی بود. علاوه بر آن در هر سه کشور تلاش شد تا با توجه به پتانسیل­ های موجود در آن کشور از قابلیت جذب گردشگر در همه انواع گردشگری مانند گردشگری سلامت، گردشگری ورزشی، اکو توریسم و سایر اشکال آن نیز استفاده شود.

در گزارش پیشِ­ رو در بخش اول به منظور بررسی اهمیت سفر و گردشگری در دنیای امروز اثرات سفر و گردشگری در اقتصاد دنیا مورد بررسی قرار می­ گیرد. در ادامه ضمن نگاهی کلی به وضعیت گردشگری در ایران به پتانسیل ­های گردشگری ایران اشاره می­ شود. در بخش دوم گزارش، به تجربه سه کشور ترکیه، امارات متحده عربی و گرجستان به تفصیل پرداخته شده و برنامه ­ها و سیاست­های این سه کشور در حوزه گردشگری مورد مطالعه قرار می­گیرد.

بخش سوم گزارش در واقع مقایسه آمارهای میان سه کشور مورد بررسی و ایران و بررسی دلایل ناکامی ایران در صنعت گردشگری نسبت به کشورهای منطقه است. در پایان نیز نتیجه­ گیری و توصیه سیاستی به منظور ارائه راهکار به سیاست­گذاران و تصمیم سازان این عرصه، گنجانده شده است.

اطلاعات تکمیلی گزارش

  • ناظر گزارش: نصیبه خیری
  • همکاران/مجریان: آیدا ابونبی - شبنم فروحی
  • نوع گزارش: گزارش کارشناسی
  • منتشر شده توسط: اتاق
  • اتاق/تشکل/اتاق مشترک: مرکز تحقیقات و بررسی های اقتصادی معاونت اقتصادی اتاق ایران
  • تاریخ انتشار: خرداد 1398
خواندن 963 دفعه آخرین ویرایش در یکشنبه, 25 خرداد 1399 ساعت 10:43

نظر دادن

تکمیل فیلد های ستاره دار(*) الزامی می باشد.


تعداد کل مطالب: 1147

تعداد مطالب يک هفته گذشته: 0

تعداد مطالب امروز: 0
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account