ورود

ورود به بخش ارسال محتوا

نام کاربری *
رمز عبور *
به خاطر سپردن من
یکشنبه, 10 تیر 1397 ساعت 16:54

وضعیت فعلی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت تجهیزات فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

بارگذاری توسط :
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 خلاصه مدیریتی

سند چشم انداز 1404 ، سیاستهاي کلان و برنامه های توسعه ای کشور همگي بيانگر توسعه همه‏جانبه كشور خصوصا توسعه بخش فناوري اطلاعات و ارتباطات(فاواي) كشور در سال‏هاي آينده هستند. توسعه فاوا نيازمند تامين محصولات و تجهيزات مرتبط با فاوا در كشور است. شرايط فعلي كشور بسيار مناسب براي سرمايه‏گذاري و توليد محصولات و تجهيزات فاوا است. ضمن آنكه فرصت صادرات تجهيزات فاوا به كشورهاي منطقه و همسايه نيز فراهم مي‏شود. صنعت تجهیزات فناوری اطلاعات و ارتباطات يك بخش فناوري محور به شمار مي رود، رقابت پذيري بالا، ارتقاء مداوم سطح فناوري، رشد پر شتاب ابتکارات و سرعت در استفاده از تجهيزات مخابراتي جديد از ديگر ويژگي‏هاي اين صنعت است.

با این حال در نگاه بسیاری از سرمایه‌گذاران بین‌المللی، جامعه‌ی ایران هنوز به رشد ِ کافی برای حضور در بخش‌های با فناوری بالا و به روز مانند فناوری اطلاعات و ارتباطات نرسیده‌است. مطالعات کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه‌ی اتاق ایران نشان داد که مرجعی برای ارائه‌ی آمار ِ به‌روز، تجمیعی و خلاصه برای ایجاد ِ چشم‌اندازی کلی در ذهن ِ سرمایه‌گذار ِ خارجی در ایران وجود ندارد. با توجه به این که اولین گام در جذب ِ سرمایه‌گذار، ترغیب ِ وی به پتانسیل‌های داخلیست، گزارش‌های شش گانه ای در کمیسیون برای بررسی وضعیت فعلی و میزان توانایی و حجم ِ فعالیت ِ بخش‌های مختلف صنعت فاوای ایران تهیه شد. گزارش حاضر وضعیت کشور در بخش فناوري اطلاعات و ارتباطات كشور از منظر زمينه‏هاي  سرمایه‌گذاری در بخش نرم‌افزار را به خواننده نشان می‌دهد. بر این اساس این گزارش‌ها نه تنها نشان‌دهنده‌ی راه‌حل برای جذب سرمایه گذار خارجی است، بلکه خود بخشی از راه حل به حساب می آید. در تدوین این گزارش‌ها سعی شده روندی در نظر گرفته شود که خواننده با استفاده‌ی مستقل از هر کدام از آنها به حداقل اطلاعات ِ لازم برای شناخت فضای فاوای ایران دست یابد. خلاءِ موجود در ارائه‌ی اطلاعات مختصر ولی معتبر با انتشار چندزبانه‌ی سری گزارش‌های نام‌برده مرتفع خواهد شد.

 در گذشته تمايل بخش خصوصي به توليد تجهيزات مورد نياز اين حوزه زياد بوده اما در سال‌های اخیر به علت عدم به‌روزرسانی محصولات شرکت‌های مذکور با نیاز کشور و عدم همکاری آنها با شرکت‌های معتبر خارجی، اکثر این شرکت‌ها نیمه تعطیل هستند. سرمایه‌گذاری مجدد در صنعت تجهیزات فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران و همکاری با شرکت‌های معتبر خارجی این حوزه، برای تولید تجهیزات مورد نیاز کشورمان و کشورهای همسایه می‌تواند به شکوفایی این صنعت مهم منجر شود.

مهمترین فرصت‌های سرمایه گذاری در صنعت تجهیزات فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران عبارتند از: 1. راه‌اندازی و تقویت بخش‌های تحقیق و توسعه(R&D) 2. ارتقای ظرفیت شركت‏هاي توليد كننده تجهیزات فناوری اطلاعات و ارتباطات 3. توجه به پتانسيل‌هاي بالاي صادراتي 4. حرکت به سمت بازارهای جدید  5. حرکت به سمت هم افزایی در شركت‏هاي توليد كننده تجهیزات فاوا 6. کمک به توسعه کسب و کارها 7. روزآمدی و نوسازی صنعت فاوا و استفاده از فناوری های نو 8. سرمایه گذاری در بخش های جدید صنعت فاوا .

اطلاعات تکمیلی گزارش

  • همکاران/مجریان: حسن پور اسماعیل
  • نوع گزارش: گزارش کارشناسی
  • منتشر شده توسط: اتاق
  • اتاق/تشکل/اتاق مشترک: دبیرخانه کمیسیون های تخصصی و امور نمایندگان اتاق در مجامع و شورا ها
  • تاریخ انتشار: مهر 95
خواندن 405 دفعه آخرین ویرایش در چهارشنبه, 13 تیر 1397 ساعت 10:59

نظر دادن

تکمیل فیلد های ستاره دار(*) الزامی می باشد.


تعداد کل مطالب: 1154

تعداد مطالب يک هفته گذشته: 1

تعداد مطالب امروز: 0
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account