ورود

ورود به بخش ارسال محتوا

نام کاربری *
رمز عبور *
به خاطر سپردن من
یکشنبه, 17 دی 1402 ساعت 13:35

حداقل دستمزد منطقه ای (2): احصا سازوکاری برای تعیین دستمزد منطقه ای بر اساس ظرفیت های قانونی ماده 41 قانون کار

بارگذاری توسط :
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

"گزارش حداقل دستمزد منطقه­ای (2): احصا سازوکاری برای تعیین دستمزد منطقه­ای بر اساس ظرفیت­های قانونی ماده 41 قانون کار

تعیین دستمزد منطقه‌ای یکی از چالش‌هایی است که همواره در فضای سیاستگذاری کشور مطرح بوده اما به دلیل برخی پیچیدگی‌ها، تاکنون اجرایی نشده است. این در حالی است که در ماده 41 قانون کار، ظرفیت قانونی برای تعیین این نوع دستمزد بر حسب هزینه‌های معیشت در هر منطقه، دیده‌شده است. بر اساس این ماده قانونی، حداقل دستمزد می‌تواند بسته به هزینه‌ی معیشت در نقاط مختلف کشور، متفاوت باشد و تعیین آن با استفاده از دو معیار هزینه‌ی زندگی و تورم، مجاز است. بااین‌حال و علی­رغم وجود چنین ظرفیتی این مهم در سیاستگذاری مورداستفاده قرار نمی­گیرد.

 با توجه به اهمیت موضوع، گزارش حاضر به بررسی این موضوع می­پردازد که آیا تعیین دستمزد منطقه‌ای بر اساس دو معیار تورم و هزینه معیشت موضوعیت دارد؟ اگر موضوعیت دارد چرا اجرا نمی­شود؟ سپس در ادامه لزوم تعریف دستمزد منطقه‌ای در کشور را بررسی و تحلیل می­نماید و به احصا سازوکاری برای تعیین حداقل دستمزد منطقه‌ای، می­پردازد.

نتایج این بررسی، حکایت از آن دارد که هزینه‌ی معیشت در نقاط مختلف کشور، دارای پراکندگی بسیاری است و در چنین شرایطی، تعیین یک حداقل دستمزد یکسان برای کل کشور، دارای پیامدهای بسیاری از جمله افزایش تمایل به استخدام غیررسمی در مناطق با هزینه‌های پایین و نیز ایجاد شاغلین فقیر در مناطق با هزینه‌های بالا، است. همچنین این مطالعه نشان می­دهد در برخی مناطق همچون تهران که هزینه‌ی زندگی بالاتر از حداقل دستمزد است و خط فقر فاصله‌ی کمتری با حداقل دستمزد دارد، درصد بالاتری از فقرا دارای سرپرست شاغل هستند. یعنی در این مناطق دستمزد حاصل از شغل، نتوانسته خانوارها را از فقر نجات دهد. اما در مناطق دیگر که هزینه معیشت کمتر از حداقل دستمزد است مانند سیستان و بلوچستان، درصد شاغلین در میان فقرا و غیر فقرا تفاوت معناداری دارد و یافتن شغل تا حد مناسبی خانوار را از فقر نجات می‌دهد.

لذا در مجموع، تعیین حداقل دستمزد یکسان در کشور می‌تواند منجر به ایجاد تبعیض در بین شاغلان در نقاط مختلف شود به‌نحوی‌که در یک منطقه، شاغلان حتی با یافتن شغل نیز قادر نخواهند بود از فقر رهایی یابند. این موضوع بیش‌ازپیش لزوم تعیین دستمزد به‌صورت منطقه‌ای را نشان می‌دهد.

اطلاعات تکمیلی گزارش

  • نوع گزارش: گزارش کارشناسی
  • منتشر شده توسط: اتاق
خواندن 51 دفعه آخرین ویرایش در شنبه, 30 دی 1402 ساعت 09:38

نظر دادن

تکمیل فیلد های ستاره دار(*) الزامی می باشد.


تعداد کل مطالب: 1160

تعداد مطالب يک هفته گذشته: 5

تعداد مطالب امروز: 0
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account