ورود

ورود به بخش ارسال محتوا

نام کاربری *
رمز عبور *
به خاطر سپردن من
سه شنبه, 15 آذر 1401 ساعت 09:18

معرفی روش های سرمایه گذاری جمعی و راه کارهای گسترش آن در کشور و استان اصفهان با توجه به پتانسیل موجود دیگر

بارگذاری توسط :
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

شرکت‌های کوچک و متوسط با وجود نقش ارزنده‌ای که در اقتصادهای ملی ایفا می کنند، اما به دلیل ماهیت و ویژگی‌های خاص خود، با مشکلات زیادی در تامین مالی وجوه مورد نیاز، نسبت به بنگاه های بزرگ مواجه هستند. بعد از بحران مالی 2008 بانک‌ها در تامین مالی و سرمایه گذاری پروژه ها دچار مشکل شدند، با توجه به گسترش اینترنت و ناتوانی شبکه بانکی در ارائه تسهیلات به شرکت‌های کوچک و متوسط، پلتفرم‌های سرمایه گذاری جمعی شروع به گسترش کردند و هر ساله سهم این نوع سرمایه گذاری بیشتر شد، به نحوی که در سال 2012 حدود 7/2میلیارد دلار و در سال 2013، 1/5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جمعی در سراسر جهان انجام شد و انتظار می رود سرمایه‌گذاری‌جمعی در سال 2025 به هزار میلیارد دلار برسد. این روش سرمایه گذاری در ایران سابقه طولانی ندارد و تقریبا از سال 1399 با ایجاد چند پلتفرم که زیر مجموعه فرابورس هستند شکل گرفته است اما با وجود سابقه کم این پلتفرم ها، تاکنون بالغ بر 1647 میلیارد ریال سرمایه گذاری جمعی از طریق این پلتفرم ها انجام شده است.
روش‌های سرمایه گذاری جمعی را می توان به 5 دسته اهدای جمعی، حمایت جمعی، پیش فروش جمعی، مشارکت جمعی و خرید سهام جمعی طبقه بندی کرد. پلتفرم های سرمایه گذاری جمعی موجود در ایران به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. دسته اول از روش اهدای جمعی برای امور خیریه استفاده می کنند و دسته دوم که اکثر پلتفرم ها را تشکیل می‌دهند از روش مشارکت جمعی استفاده کرده و سرمایه گذار پس از اتمام پروژه اصل و سود بدست آمده از پروژه را دریافت می‌کند و از پروژه خارج می شوند. سایر روش‌های سرمایه گذاری جمعی مانند خرید سهام و پیش فروش جمعی در ایران آنچنان مورد استفاده قرار نگرفته است.
در این پژوهش علاوه بر معرفی روش های سرمایه گذاری جمعی به بررسی ظرفیت های این ابزار تامین مالی پرداخته شده است و ریسک های مشارکت کنندگان، کارآفرینان و درگاه های واسط نیز مورد بررسی قرار گرفته است که با گسترش استفاده از این ابزار باید توجه ویژه ای به این موارد داشت. ایجاد بازار ثانویه برای نقدشوندگی بیشتر در این روش سرمایه‌گذاری، اصلاح قوانین برای حمایت بیشتر از استارت‌آپ‌ها، استفاده از تمامی روش های سرمایه گذاری جمعی در پلتفرم ها جهت تشویق تمامی سرمایه‌گذارن ریسک‌پذیر و ریسک‌گریز به شرکت در نوع سرمایه‌گذاری و معرفی بیشتر این ابزار نوین از طریق رسانه های جمعی و رسانه های اجتماعی از جمله راهکارهای پیشنهادی جهت گسترش استفاده از این روش سرمایه گذاری می باشد.

اطلاعات تکمیلی گزارش

  • ناظر گزارش: دکتر زهرا زمانی-مصطفی مبینی دهکردی
  • همکاران/مجریان: دکتر میمنت ابراهیمی
  • نوع گزارش: گزارش کارشناسی
  • منتشر شده توسط: اتاق
  • اتاق/تشکل/اتاق مشترک: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان
  • تاریخ انتشار: شهریورماه 1401
خواندن 166 دفعه آخرین ویرایش در سه شنبه, 15 آذر 1401 ساعت 12:41

نظر دادن

تکمیل فیلد های ستاره دار(*) الزامی می باشد.


تعداد کل مطالب: 1160

تعداد مطالب يک هفته گذشته: 1

تعداد مطالب امروز: 0
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account