ورود

ورود به بخش ارسال محتوا

نام کاربری *
رمز عبور *
به خاطر سپردن من
یکشنبه, 13 خرداد 1397 ساعت 09:26

بروشور اقتصاد به زبان ساده (شماره 4)- موضوع: بررسی لایحه بودجه 1395

بارگذاری توسط :
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

به منظور آشنایی هرچه بیشتر فعالین اقتصادی با مفاهیم اقتصادی و به­کارگیری صحیح این موارد در تحلیل­های اقتصادی محیط کسب­و کار، ایده تهیه و ارائه بروشورهایی با عنوان "اقتصاد به زبان ساده" در معاونت اقتصادی اتاق ایران طرح گردید و توسط مرکز تحقیقات و بررسی­های اقتصادی به اجرا درآمد. شماره چهارم این بروشور به بحث "بودجه" اختصاص یافته است.

دولت به‌عنوان اصلی ‌ترین بازیگر اقتصاد‌ و اصلی‌ ترین کانون سیاست‌ گذاری، نقش تعیین‌ کننده ‌ای بر نحوه عملکرد سایر بازیگران اقتصادی، به‌ ویژه فعالان بخش خصوصی دارد. در این بین، نحوه عملکرد دولت در تدوین، تصویب و اجرای قوانین بودجه سنواتی ‌به‌ عنوان یک شاخص مؤثر بر نحوه‌ سیاست‌گذاری دولت و نحوه مدیریت اقتصاد حائز اهمیت است. از همین رو این نسخه از بروشور، به تعریف بودجه و بودجه ریزی و فرآیند بودجه ای اختصاص یافته است. دولت ها برای انجام وظایف خود در قبال مردم، نیازمند یک برنامه مالی هستند. در این راستا دولت ها باید منابع مورد نیاز خود را شناسایی و جمع آوری نمایند و با توجه به اولویت ها و ضرورت های در نظر گرفته شده، به تخصیص منابع بپردازند. به این فرآیند که در طی یک سال انجام می گردد، بودجه ریزی گفته می شود و به سند تهیه شده در طی این فرآیند، بودجه می گویند.

سند بودجه کل کشور از دو جزء بودجه عمومی و بودجه شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت تشکیل می­شود. بودجه شرکت­های دولتی هر ساله همراه با بودجه عمومی به مجلس تقدیم می گردد، اما این دو بودجه از نظر ماهیت، کارکرد و ماموریت ها  به میزان زیادی با یکدیگر تفاوت دارند. بودجه شرکت­های دولتی بیشتر جنبه اطلاعی دارد و نمایندگان مجلس اغلب این بودجه را بررسی نمی کنند.

بودجه عمومی شامل مجموع منابع عمومی و اختصاص دولتی است و تقریبا یک سوم از بودجه کل کشور را تشکیل می­دهد. قسمت عمده­ای از بودجه عمومی دولت شامل منابع عمومی است که در قسمتی از بروشور به اجزاء منابع عمومی دولت در لایحه بودجه اشاره شده است. نقطه مقابل منابع دولت، مصارف بودجه قرار دارد که در بخشی از بروشور به معرفی اجزای مصارف عمومی دولت نیز پرداخته شده است.

شایان ذکر است که در نسخه پیش­رو، لایحه بودجه سال 1395 مورد بررسی قرار گرفته است. براساس آمار موجود، منابع بودجه عمومی دولت در لایحه مذکور، دارای بیش برآورد است. هنگامی که درآمدها به درستی برآورد نشده باشد، قطعا دولت برای هزینه کرد منابع در اجرا به مشکل خواهد خورد.

در مجموع می­ توان گفت با وجود اینکه در فرآیند بودجه ریزی، تقدم منابع بر مصارف یک اصل مهم است، اما بودجه ریزی در ایران به شیوه ای معکوس صورت می گیرد و در تنظیم بودجه، مصارف بر منابع مقدم است. به عبارت دیگر در ایران، ابتدا مقدار پول لازم برای اعتبارات هزینه­ای، تملک دارایی های سرمایه ای و مالی محاسبه می گردد و مجموع مصارف به دست می آید و بعد براساس مصارف مشخص شده، سعی در تنظیم منابع براساس این مصارف می شود. در این شیوه بودجه ریزی که اصل تقدم منابع بر مصارف رعایت نمی گردد، همواره کسری بودجه گریبانگیر دولت در اقتصاد خواهد بود.

با توجه به اینکه بودجه مهمترین سند مالی کشور به شمار می رود، بنابراین شفافیت بودجه بسیار مهم است. شفافیت بودجه ای از مرحله تدوین بودجه آغاز می گردد و تا مرحله آخر که نظارت بر اجرای بودجه توسط مجلس است، ادامه دارد. علی رغم اهمیت این موضوع، در ایران بودجه از شفافیت لازم برخوردار نبوده و با ارائه اعداد و ارقام غیرواقعی و اطلاعات مبهم، میزان شفافیت سند مالی و در نتیجه پاسخگویی آن همواره خدشه دار می شود.

اطلاعات تکمیلی گزارش

  • ناظر گزارش: شیما حاجی نوروزی
  • همکاران/مجریان: الهه سلطانی نژاد
  • نوع گزارش: گزارش کارشناسی
  • منتشر شده توسط: اتاق
  • اتاق/تشکل/اتاق مشترک: مرکز تحقیقات و بررسی های اقتصادی اتاق ایران
  • تاریخ انتشار: 16 اسفند 1394
خواندن 385 دفعه آخرین ویرایش در یکشنبه, 13 خرداد 1397 ساعت 09:28

نظر دادن

تکمیل فیلد های ستاره دار(*) الزامی می باشد.


تعداد کل مطالب: 1173

تعداد مطالب يک هفته گذشته: 6

تعداد مطالب امروز: 0
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account