ورود

ورود به بخش ارسال محتوا

نام کاربری *
رمز عبور *
به خاطر سپردن من
شنبه, 22 ارديبهشت 1397 ساعت 11:50

بررسی مشکلات و موانع تجارت به کشورهای حوزه CIS

بارگذاری توسط :
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

یکی از مهم‌ترین راه‌های برون رفت اقتصاد کشور از وضع موجود و رفع مشکل اشتغال، حمایت از تولید داخلی و توجه ویژه به موضوع توسعه صادرات است. در این راستا توجه به بازارهای بزرگ جهانی و منطقه‌ای و بررسی چالش‌های پیش رو برای حضور در آنها می‌تواند به اقتصاد کشور کمک شایانی کند.

یکی از پراهمیت‌ترین بازارهایی که ضرورت توسعه صادرات به آن کاملا محسوس است، صادرات به کشورهای مستقل مشترک ‌المنافع(CIS) با جمعیتی در حدود 300 میلیون نفر است. کشورهای حاضر در این اتحادیه دارای ویژگی‌هایی از جمله مشترکات زبانی، فرهنگی، تاریخی، سیاسی و اقتصادی می باشند. ضمن اینکه اعضای CIS از امتیازات ویژه حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و هوایی یکدیگر استفاده می‌کنند که این خود اهمیت دسترسی به بازار این کشورها را دوچندان می‌کند.

با بررسی آمار و ارقام موجود در این زمینه به این نتیجه می‌رسیم که آن طور که بايد و شايد مبادلات تجاري بين ايران و کشورهای حوزهCIS  توسعه نداشته است و این خود اهمیت پرداختن به این موضوع را بیش از پیش نمایان می‌کند.

به عنوان نمونه با بررسی مبادلات تجاری بین ایران و روسیه که مهترین کشور بین کشورهای حوزه CIS است مشاهده می‌شود که تراز تجاری در 10 سال گذشته همواره منفی بوده است. آمار منتشر شده توسط سازمان توسعه تجارت ایران حاکی از آن است که در سال 95 میزان صادرات ایران به روسیه 214 میلیون دلار و میزان واردات از کشور روسیه 1548 میلیون دلار بوده است که این امر تراز تجاری 1334- را منجر شده است.

اطلاعات تکمیلی گزارش

  • ناظر گزارش: علی چاغروند
  • همکاران/مجریان: میثم قهرمانی
  • نوع گزارش: گزارش کارشناسی
  • منتشر شده توسط: اتاق
خواندن 434 دفعه آخرین ویرایش در شنبه, 22 ارديبهشت 1397 ساعت 14:06

نظر دادن

تکمیل فیلد های ستاره دار(*) الزامی می باشد.


تعداد کل مطالب: 1162

تعداد مطالب يک هفته گذشته: 0

تعداد مطالب امروز: 0
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account