ورود

ورود به بخش ارسال محتوا

نام کاربری *
رمز عبور *
به خاطر سپردن من
چهارشنبه, 11 بهمن 1402 ساعت 09:36

پیشنهادهای الحاقی اولویت دار اتاق ایران جهت درج در لایحه برنامه هفتم توسعه

بارگذاری توسط :
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مرکز پژوهش­های اتاق ایران قبل از آنکه دولت لایحه برنامه هفتم توسعه را به مجلس ارائه دهد، بسته "مجموعه احکام پیشنهادی اتاق ایران جهت درج در لایحه برنامه هفتم توسعه"  که شامل 131 پیشنهاد مشخص و عملیاتی بود و با نظرخواهی از مجموعه اعضا و واحدهای تابعه اتاق ایران نظیر کمیسیون‌های تخصصی، تشکل‌ها و اتاق‌های استانی، تدوین کرده و به ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه و سایر دستگاه­های اجرایی مرتبط ارائه کرد.

 در گام بعد هم­زمان با بررسی لایحه برنامه هفتم در مجلس شورای اسلامی، ضمن حضور موثر و اثر بخش نمایندگان اتاق ایران (به ویژه مرکز پژوهش‌های اتاق ایران) در مجلس، تعداد  49 پیشنهاد حائز اولویت از تمامی پیشنهادهای ارائه شده به مرکز پژوهش­ها با نظر خواهی از کمیسیون­های تخصصی و فعالان اقتصادی متخصص، احصاء شد و این مجموعه پیشنهادها نیز از طریق معاونت امور مجلس و نمایندگان اتاق ایران در کمیسیون­ها و کمیته­های تخصصی مجلس، روسای اتاق­های استانی و... به نمایندگان محترم مجلس مطرح و مورد دفاع قرار گرفت.

مجموعه اقدامات برشمرده توسط مرکز پژوهش­های اتاق ایران موجب شد که در نهایت نظرات و پبشنهادهای بخش خصوصی در 31 حکم مصوب شده در کمیسیون تلفیق و 27 حکم مصوب شده در صحن علنی مجلس در حوزه­های صنعت و معدن، ترانزیت، مالیات، کشاورزی، مدیریت یکپارچه آب، سیاست خارجی، اصلاح ساختار بودجه و اصلاح صندوق­های بازنشستگی درج شوند. شایسته ذکر است، مجموعه تلاش­های انجام گرفته توسط مرکزپژوهش­ها در جلسات کمیسیون­های تخصصی مجلس، علاوه بر درج پیشنهادی حائز اولویت اتاق ایران در لایحه برنامه، در راستای ممانعت از تصویب احکامی بود که مانعی پیش­روی فعالان اقتصادی و کسب­وکارها ایجاد خواهد کرد، تا حد ممکن سعی شد از تصویب احکام مخل در بطن لایحه برنامه هفتم توسعه جلوگیری شود و این نوع از احکام از لایحه حذف شوند.

از سوی دیگر، با توجه به آنکه احکامی که در بخش صنعت و معدن در لایحه برنامه هفتم ارائه شده بود از قوت لازم برای تحرک بخشی به حوزه صنعت و معدن برخوردار نبود. پیرو ارتباط موثری که مرکز پژوهش­های اتاق ایران با کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ایجاد گردید، نظرات و پیشنهادهای اتاق ایران در 12 حکم لایحه در بخش صنعت و معدن لحاظ شد و از این­رو، می­توان گفت که اتاق ایران حداکثر اثرگذاری را در احکام بخش صنعت و معدن داشته است و پیش­بینی می­شود که با اجرای این احکام در سال­های برنامه هفتم توسعه وضعیت صنایع کارآفرینان و سرمایه‌گذاران با اطمینان به سیاستگذاری‌های دولت و صرف حداقل هزینه و کمترین زمان، به نقش‌آفرینی در عرصه فعالیت‌های اقتصادی بپردازند و حرکت در مسیر ارتقای ظرفیت‌های تولید و مولد اقتصادی هموار شود.

اطلاعات تکمیلی گزارش

  • ناظر گزارش: دفتر مدیریت پژوهشهای اقتصادی
  • همکاران/مجریان: فرزانه صمدیان
  • نوع گزارش: گزارش کارشناسی
  • منتشر شده توسط: اتاق
  • اتاق/تشکل/اتاق مشترک: مرکز پژوهشهای اقتصادی اتاق ایران
  • تاریخ انتشار: 1402/4/22
خواندن 106 دفعه آخرین ویرایش در چهارشنبه, 11 بهمن 1402 ساعت 09:43

نظر دادن

تکمیل فیلد های ستاره دار(*) الزامی می باشد.


تعداد کل مطالب: 1160

تعداد مطالب يک هفته گذشته: 1

تعداد مطالب امروز: 0
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account