ورود

ورود به بخش ارسال محتوا

نام کاربری *
رمز عبور *
به خاطر سپردن من
شنبه, 22 ارديبهشت 1397 ساعت 12:48

پایش ملی محیط کسب و کار(زمستان 1395)

بارگذاری توسط :
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

طبق نتایج پایش ملى محیط کسب و کار ایران در زمستان 1395 ،شاخص ملى عدد 83/5(نمره بدترین ارزیابى10 است) به دست آمده است که اندکى بهتر از وضعیت این شاخص در ارزیابى فصل گذشته پاییز با میانگین86/5 است.

همچنین این ارزیابى بیانگر آن است که از نظر فعالان اقتصادى مشارکت کننده در این پایش، محیط کسب وکار ایران در زمستان 1395 در مقایسه با ارزیابى مرکز پژوهش هاى مجلس در فصل مشابه سال قبل نیز(زمستان1394 با میانگین00/6 از 10 (اندکى مساعدتر شده است.

در زمستان 1395، فعالان اقتصادى مشارکت کننده در این پایش، سه مؤلفه: 1-دشوارى تأمین مالى 2-موانع اداري کسب و کار (ادارات و دستگاههاي اجرایی مرتبط با کسب و کار) و 3-رویه‌هاي غیرمنصفانه و ناعادلانه ممیزي و دریافت مالیات را نامناسب‌ترین و سه مؤلفه : 1-محدودیت دسترسی به برق، 2-محدودیت دسترسی به سوخت(گاز، گازوئیل و...) و 3-محدودیتهاي دسترسی به ارتباطات (تلفن همراه و اینترنت) را مناسبترین مؤلفه‌هاىمحیط کسب وکار کشور نسبت به سایر مؤلفه‌ها ارزیابى نموده‌اند.

بر اساس یافته‌هاى این طرح در زمستان 1395 ،استانهاي گلستان، اردبیل و قم به ترتیب داراى بدترین وضعیت محیط کسب و کار و استانهاي همدان، آذربایجان شرقى و آذربایجان غربى به ترتیب داراى بهترین وضعیت محیط کسب و کار نسبت به سایر استانها ارزیابى شده‌اند. قابل ذکر است که عدد شاخص براى حدود 48 درصد استانهاى کشور از عدد شاخص ملى فضاى کسب و کار بالاتر بوده که نشانگر وضعیت رو به بهبود این شاخص (نسبت به فصل گذشته با سهم 75 درصدى) در اکثر استانها نسبت به شاخص ملى است.

براساس نتایج این پایش در زمستان 1395، وضعیت محیط کسب و کار در بخش کشاورزى در مقایسه با بخش صنعت و بخش خدمات نامناسبتر ارزیابى شده است. در بین رشته فعالیتهاى اقتصادى، رشته فعالیت املاك و مستغلات بدترین وضعیت کسب و کار و رشته فعالیت آبرسانى، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیتهاى تصفیه بهترین وضعیت کسب و کار را در مقایسه با سایر رشته فعالیتهاى اقتصادى درکشور داشته‌اند.

بر اساس نظریه عمومى کارآفرینى شین، شاخص ملى محیط کسب و کار ایران در زمستان 1395 ،عدد 02/6 (عدد 10بدترین ارزیابى است) به دست آمده است که اندکى بهتر از وضعیت این شاخص در ارزیابى فصل گذشته (پاییز با میانگین13/6 (است. میانگین ارزیابى محیط اقتصادي عدد 95/5 است که در ارزیابى فصل گذشته عدد 06/6 حاصل شده بود و میانگین ارزیابى محیط نهادي عدد 08/6 است که در فصل گذشته عدد 19/6 ارزیابى شده بود. نگاه اجمالى نشان می‌دهد همانند فصل گذشته محیط جغرافیایى با عدد 32/4 و محیط مالى با عدد 21/8 به ترتیب مساعدترین و نامساعدترین محیط‌ها بر اساس نظریه عمومى کارآفرینى شین بوده‌اند.

اطلاعات تکمیلی گزارش

  • ناظر گزارش: مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی
  • همکاران/مجریان: مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی
  • نوع گزارش: گزارش کارشناسی
  • منتشر شده توسط: اتاق
خواندن 382 دفعه آخرین ویرایش در شنبه, 22 ارديبهشت 1397 ساعت 13:34

نظر دادن

تکمیل فیلد های ستاره دار(*) الزامی می باشد.


تعداد کل مطالب: 1160

تعداد مطالب يک هفته گذشته: 1

تعداد مطالب امروز: 0
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account