ورود

ورود به بخش ارسال محتوا

نام کاربری *
رمز عبور *
به خاطر سپردن من
شنبه, 22 ارديبهشت 1397 ساعت 13:07

پایش ملی محیط کسب و کار ایران(تابستان 1396)

بارگذاری توسط :
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نتایج بر اساس نتایج حاصل از پایش ملى محیط کسبوکار ایران در تابستان 1396 ،رقم شاخص ملى، 77/5(نمره بدترین ارزیابى 10 است) محاسبه شده که تا حدودى بدتر از وضعیت این شاخص نسبت به ارزیابى فصل گذشته بهار 1396 با میانگین 69/5 است. همچنین این ارزیابى بیانگر آن است که از دید فعالان اقتصادى مشارکت‌کننده در این پایش، وضعیت اکثر مؤلفه‌هاى مؤثر بر محیط کسب وکار ایران در تابستان 1396، تا حدودى نامساعدتر شده است.

در تابستان 1396 ،فعالان اقتصادى مشارکت کننده در این پایش، سه مؤلفه: 1 -دشوارى تأمین مالى از بانکها 2 –بی ثباتی و غیرقابل پیش بینی بودن قیمتها (مواد اولیه ومحصولات) و 3-رویه‌هاي غیرمنصفانه وناعادلانه ممیزي و دریافت مالیات را نامناسبترین و سه مؤلفه: 1-محدودیت دسترسی به برق 2-محدودیت دسترسی به سوخت (گاز، گازوئیل و...) و 3-محدودیتهاي دسترسی به ارتباطات (تلفن همراه و اینترنت) را مناسبترین مؤلفه‌هاى محیط کسب وکار کشور نسبت به سایر مؤلفه‌ها ارزیابى نموده‌اند.

قابل ذکر است که در هر 4 دوره اجراى طرح، دشوارى تأمین مالى از بانکها و محدودیت دسترسی به برق به ترتیب نامساعدترین و مساعدترین مولفه کسب وکار ارزیابى شده‌اند. بر اساس یافته‌هاى این طرح در تابستان 1396 ،استانهاي خراسان شمالى، سیستان و بلوچستان و لرستان به ترتیب داراى بدترین وضعیت محیط کسب وکار و استانهاي گیلان، فارس و مرکزى به ترتیب داراى بهترین وضعیت محیط کسب وکار نسبت به سایر استانها ارزیابى شده‌اند. قابل ذکر است که عدد شاخص در 4 استان کشور داراى نوسان به دلیل تغییر در تعداد پرسشنامه‌هاى تکمیل شده قابل توجه (بیش از 10 درصد) نسبت به فصل گذشته بوده که عمدتا در آن استانها بوده است.

براساس نتایج این پایش در تابستان 1396، وضعیت محیط کسب وکار در بخش کشاورزى در مقایسه با بخشهاى صنعت و خدمات مناسبتر ارزیابى شده است. در بین رشته فعالیتهاى اقتصادى، رشته فعالیتهاى: 1 -آموزش 2 -ساختمان و 3 -ادارى و خدمات پشتیبانى، به ترتیب داراى بدترین وضعیت کسب وکار و رشته فعالیتهاى: 1 -خدمات مربوط به تأمین جا و غذا 2 -املاك و مستغلات و 3 -آب رسانى، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیتهاى تصفیه، به ترتیب بهترین وضعیت کسب وکار را در مقایسه با سایر رشته فعالیتهاى اقتصادى درکشور داشته‌اند.

بر اساس نظریه عمومى کارآفرینى شین، شاخص ملى محیط کسب وکار ایران در تابستان 1396 ،عدد 92/5 عدد 10 بدترین ارزیابى است) به دست آمده است که تا حدودى بدتر از وضعیت این شاخص در ارزیابى فصل گذشته (بهار 1396 با میانگین 81/5) است. میانگین ارزیابى محیط اقتصادي عدد 84/5 است که در ارزیابى فصل گذشته عدد 77/5 حاصل شده بود و میانگین ارزیابى محیط نهادي عدد 98/5 است که در فصل گذشته عدد 84/5 ارزیابى شده بود. نگاه اجمالى نشان می‌دهد همانند فصل گذشته محیط جغرافیایى با عدد 24/4 و محیط مالى با عدد 93/7 به ترتیب مساعدترین و نامساعدترین محیطها بر اساس نظریه عمومى کارآفرینى شین بوده‌اند.

اطلاعات تکمیلی گزارش

  • ناظر گزارش: مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی
  • همکاران/مجریان: مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی
  • نوع گزارش: گزارش کارشناسی
  • منتشر شده توسط: اتاق
  • اتاق/تشکل/اتاق مشترک: ایران
خواندن 348 دفعه آخرین ویرایش در شنبه, 22 ارديبهشت 1397 ساعت 13:36

نظر دادن

تکمیل فیلد های ستاره دار(*) الزامی می باشد.


تعداد کل مطالب: 1160

تعداد مطالب يک هفته گذشته: 1

تعداد مطالب امروز: 0
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account