ورود

ورود به بخش ارسال محتوا

نام کاربری *
رمز عبور *
به خاطر سپردن من
سه شنبه, 27 دی 1401 ساعت 14:45

طرح شاخص مدیران خرید تیرماه 1400

بارگذاری توسط :
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
شامخ کل اقتصاد- دوره بیست و یکم
  شاخص کل اقتصاد- دوره بیست و دوم
 شاخص مدیران خرید کل اقتصاد در تیر ماه ۴۴.۶۲ به دست آمده‌است که نسبت به خرداد (۵۱.۲۷) کاهش قابل توجهی داشته‌است، به طوریکه یکی از کمترین مقادیر را از مهر سال قبل به ثبت رسانده‌است.
 شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان (۳۳.۹۸) کمترین مقدار خود را از ابتدای شروع طرح (به غیر از تعطیلات فروردین ماه و اسفند۹۸) برای کل اقتصاد به ثبت رسانده‌است. 
 شاخص قیمت خرید مواد اولیه یا لوازم خریداری شده (۸۴.۰۲) همچنان با شیب بالا افزایش یافته و در تیرماه به بیشترین میزان طی۹ ماه اخیر رسیده‌است. 
 شاخص میزان فروش کالاها و خدمات در تیرماه (۴۲.۶۷) کاهش زیادی نسبت به خرداد داشته و طی ۸ماه گذشته به یکی از کمترین مقادیر خود رسیده‌است. این کاهش و رکود در بازار ناشی از کاهش تقاضای مشتریان و قدرت خرید آن‌هاست.
 تشدید بیماری کووید19، تعطیلی اجباری بنگاه¬ها، قطع گسترده برق و کاهش تقاضا مهمترین دلایل کاهش شدید شامخ کل اقتصاد در این ماه به شمار می¬روند.
شاخص صنعت- دوره سی و چهارم
 شاخص مدیران خرید صنعت در تیر ماه عدد ۴۳.۱۹ به‌دست آمده‌است که نسبت به خرداد ماه کاهش زیادی داشته به طوری‌که کمترین نرخ را طی ۱۵ماه گذشته (به جز فروردین) به ثبت رسانده‌است. در بین زیرشاخص‌های اصلی شاخص صنعت فقط شاخص سرعت انجام وتحویل سفارش عدد بالای ۵۰ را به ثبت رسانده و سایر زیرشاخص‌ها زیر ۵۰ بوده‌اند که در این میان میزان سفارشات جدید مشتریان کمترین مقدار را داشته‌است
 شاخص مقدار تولید محصولات در تیر (۴۱.۵۶) نسبت به ماه قبل کاهش داشته‌است و طی۲۰ ماه گذشته (به جز فروردین هر سال و اسفند ۹۸ آغاز همه‌گیری) کمترین مقدار را به ثبت رسانده‌است. شرایط رکودی بازار و قطع برق باعث شده تا تولیدکنندگان با درصد پایینی از ظرفیت خود تولید کنند. 
 شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان در تیر ماه (۳۷.۴۴) به شدت کاهش یافته‌ و طی ۲۷ ماه گذشته به کمترین مقدار خود رسیده‌است.
 شاخص میزان استخدام و بکارگیری نیروی انسانی  در تیر ماه (۴۷.۶۸) نسبت به خرداد کاهش یافته و طی ۱۵ ماه اخیر به کمترین مقدار خود رسیده‌است. 
 
  شامخ کل اقتصاد ایران در خرداد،  51.27 به دست آمده‌است که حاکی از ادامه وضعیت رونق در کل اقتصاد در این ماه ‌است. با این¬حال، در خردادماه، زیرشاخص‌های میزان سفارشات جدید مشتریان و موجودی مواد اولیه عدد زیر 50 را ثبت کرده‌اند.
 شاخص میزان فعالیت‌های کسب وکار در خرداد ماه (52.46) نسبت به اردیبهشت ماه (58.64) کاهش داشته‌ ولیکن هنوز در وضعیت مثبت است. بیشترین سهم افزایش این شاخص در بخش ساختمان بوده‌است.
  شاخص موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری شده (45.73) نسبت به ماه قبل کاهش یافته و مجددا نگرانی از کمبود مواد اولیه را افزایش داده‌است.
 شاخص قیمت خرید مواد اولیه یا لوازم خریداری شده (77.19) نشان دهنده ادامه روند افزایشی قیمت‌هادر کل اقتصاد است واین درحالی¬است که شاخص قیمت محصولات و کالاها نیز کماکان افزایشی(58.97) است.
 
شامخ صنعت-دوره سی‌ و سوم
  شاخص مدیران خرید صنعت در خرداد، 54.21   ثبت شده‌است که هرچند کماکان در وضعیت رونق قرار دارد ولی نسبت به اردیبهشت ماه (63)، کاهش داشته‌است. در خرداد همه زیرشاخص‌های شامخ صنعت به غیر از شاخص موجودی مواد اولیه عدد بالای 50 را به ثبت رسانده‌اند و شامخ کل صنعت در اکثر صنایع به غیر از صنایع نساجی و صنایع چوب، مبلمان و کاغذ نسبت به ماه قبل افزایش داشته است.
  شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان در خرداد (53.28) نسبت به اردیبهشت افزایش داشته‌است، اگرچه رشد آن تحت تأثیر شرایط انتخاباتی، در مقایسه با 5ماه گذشته (به غیر از فروردین) کمتر بوده‌است.
  شاخص موجودی مواد اولیه در خرداد (47.52) مجددا به روند کاهشی خود بازگشته است این شاخص که در اردیبهشت (53.59) و بعد از تعطیلات بهبود پیدا کرده‌بود، در خرداد ماه مجددا (به علت مشکلات ارزی در واردات مواد اولیه و همچنین افزایش قیمت‌ها) کاهش یافته‌است.
خواندن 84 دفعه آخرین ویرایش در یکشنبه, 09 بهمن 1401 ساعت 14:47

نظر دادن

تکمیل فیلد های ستاره دار(*) الزامی می باشد.


تعداد کل مطالب: 1160

تعداد مطالب يک هفته گذشته: 5

تعداد مطالب امروز: 0
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account