ورود

ورود به بخش ارسال محتوا

نام کاربری *
رمز عبور *
به خاطر سپردن من
پنج شنبه, 12 آبان 1401 ساعت 11:55

نقش نظام بانکی و بازار سرمایه در تأمین مالی بنگاههای تولیدی کوچک و متوسط

بارگذاری توسط :
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

امروزه اهمیت بنگاه های کوچک و متوسط به عنوان رکن مهمی از بخش اقتصادی هر کشور قابل انکار نیست چراکه بیش از 90 درصد از بنگاه های اقتصادی جهان را بنگاه های کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند. به عنوان نمونه در اتحادیه اروپا تقریبا 19 میلیون واحد (معادل 8/99 درصد کسب و کارهای موجود) و در ایالات متحده آمریکا بالغ بر 99 درصد را کسب و کارهای کوچک و متوسط تشکیل می دهند. بنگاه‌های کوچک و متوسط (SME) نقش مهمی در ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی پایدار داشته و مسیر توسعه صنعتی بسیاری از کشورها با سرمایه‌گذاری و رشد این بنگاه‌ها پیش رفته است. این بنگاه‌ها نهادهای محدود اقتصادی هستند که از طریق تجمیع منابع مالی خرد، کارآفرینی و پیوند با صنایع، زمینه‌های توسعه اقتصادی و پیشرفت را فراهم می‌آورند. درصد بالایی از نیروی کار هر کشور در بنگاه‌های کوچک و متوسط فعالیت می‌کنند و از همین ‌رو باید دولت‌ها و سیاستگذاران با حساسیت بالایی به عملکرد آنها نظارت داشته باشند. ظرفیت موجود در این بنگاه‌ها برای خلق فرصت‌های شغلی جدید و به‌کار گرفتن نیروهای بیکار یکی دیگر از کارکردهای این بنگاه‌هاست که منجر به کاهش نرخ مشارکت نیروی کار در شغل‌های کاذب و غیررسمی نیز می‌شود. درواقع این مکانیسم منجر به کاهش نرخ بیکاری شده و یک راهبرد مهم برای هدایت بخش غیررسمی بازار به بخش مولد اقتصاد است.
در تعریف جهانی، این کسب‌وکارها به بنگاه‌هایی اطلاق می‌شود که دارای حداکثر ۳۰۰ نفر نیرو باشند و فروش کل سالانه آن از ۱۵ میلیون دلار فراتر نمی‌رود و تعریف داخلی آن در هر سازمان باتوجه به شاخص «تعداد نیروی کار مشترک» متفاوت است. به‌عنوان نمونه در طبقه‌بندی اداره آمار بانک مرکزی واحدهای با کمتر از ۱۰ کارکن «خرد»، ۱۰ تا ۴۹ کارکن «کوچک»، ۵۰ تا ۹۹ کارکن «متوسط» و بالاتر از ۱۰۰ کارکن «بزرگ» نامیده می‌شوند. این بنگاه‌ها در افزایش متغیرهایی مانند رشد اقتصادی، اشتغال، تولید ثروت و کاهش فقر در کشورها نقش حیاتی دارند.
بر مبنای آخرین آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران در سال 1397 تعداد بنگاه‌های صنعتی کوچک و متوسط 23 هزار 60 واحد بوده که حدود 80 درصد کل واحدهای صنعتی کشور را به خود اختصاص داده است. تعداد شاغلان، میزان سرمایه‌گذاری و ارزش‌افزوده بنگاه‌های کوچک و متوسط به ترتیب 42، ۲۴ و 20 درصد کل واحدهای صنعتی را تشکیل داده است. علاوه بر بخش صنعت، بنگاه‌های کوچک و متوسط در سایر بخش‌های اقتصادی نیز وجود داشته که آمار بنگاه‌های صنعتی به‌تنهایی بیانگر اهمیت آن‌ها در چرخه اقتصاد کشور است. این بنگاه‌ها در بخش اشتغال 3/19 میلیون نفر از 24 میلیون شاغل کشور (سهم 79 درصدی از کل اشتغال کشور) را در خود جای داده است. در جدول (2)، خلاصه طرح آمارگیری کارگاه‌های صنعتی در سال 1397 که توسط مرکزآمار ایران انجام گرفته‌است، آورده شده است.

اطلاعات تکمیلی گزارش

  • ناظر گزارش: دکتر زهرا زمانی-مصطفی مبینی دهکردی
  • همکاران/مجریان: میثم حداد
  • نوع گزارش: گزارش کارشناسی
  • منتشر شده توسط: اتاق
  • اتاق/تشکل/اتاق مشترک: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان
  • تاریخ انتشار: خردادماه 1401
خواندن 164 دفعه آخرین ویرایش در یکشنبه, 15 آبان 1401 ساعت 08:42

نظر دادن

تکمیل فیلد های ستاره دار(*) الزامی می باشد.


تعداد کل مطالب: 1160

تعداد مطالب يک هفته گذشته: 1

تعداد مطالب امروز: 0
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account