ورود

ورود به بخش ارسال محتوا

نام کاربری *
رمز عبور *
به خاطر سپردن من
یکشنبه, 02 بهمن 1401 ساعت 12:26

طرح شاخص مدیران خرید آذر1400

بارگذاری توسط :
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
شاخص کل اقتصاد – دوره بیست و هفتم 
 
 شاخص مدیران خرید کل اقتصاد در آذرماه 50.97 به دست آمده‌است و این شاخص به کمترین نرخ در 4ماه اخیر رسیده‌است. در این ماه به جز شاخص مقدار تولید محصولات و سرعت انجام و تحویل سفارش، سایر مؤلفه‌های اصلی زیر ۵۰ ثبت شده‌اند. دلیل اصلی کاهش  شاخص کل در آذر ناشی از رکود در بخش‌های ساختمان و خدمات بوده‌است.
 
 شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان (48.0) در آذر ماه کاهش داشته اما شدت کاهش آن اندکی نسبت به آبان کمتر بوده‌است. در آذر ماه بخش ساختمان به دلیل اثرات فصلی با کاهش شدید تقاضا روبرو بوده‌است.
 
 شاخص موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری‌شده (46.49) در آذر کمتر از 50 ثبت شده اما شدت آن نسبت به ماه قبل  کاهش داشته‌است. این شاخص در بخش‌های ساختمان، خدمات و کشاورزی کاهش بیشتری داشته که به عقیده فعالان اقتصادی ناشی از افزایش نرخ ارز و کمبود شدید نقدینگی است.
 
 شاخص میزان استخدام و بکارگیری نیروی انسانی(48.74) در آذر ماه کاهش داشته‌است. همزمان با افزایش هزینه‌های بنگاه‌ها این شاخص به ویژه در بخش خدمات و کشاورزی و بعد از آن ساختمان با کاهش بیشتری همراه بوده‌است.
 
 شاخص انتظارات برای ماه آینده (56.03) طی 9 ماه اخیر به کمترین مقدار خود رسیده‌است. کاهش در انتظارات مثبت فعالان اقتصادی نسبت به ادامه فعالیت‌ها در ماه آینده به ویژه در بخش خدمات و کشاورزی بیشتر بوده است.
 
شاخص صنعت- دوره سی و نهم 
 
 شاخص مدیران خرید صنعت در آذر ماه عدد 56.53 به‌دست آمده‌است. به اعتقاد اکثر فعالان بخش صنعت، نرخ رشد فعالیت‌ها اندکی از ماه قبل کمتر بوده ‌است. در آذر ماه همه زیرشاخص‌های اصلی شاخص صنعت، عدد بالای ۵۰ را به ثبت رسانده‌اند.
 
 شاخص مقدار تولید محصولات در آذر ماه (58.84) نسبت به آبان رشد کمتری داشته‌است که دلیل اصلی آن کاهش رشد تقاضای مشتریان و کمبود نقدینگی ‌است.
 
 شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان در آذر ماه (53.33) نشان دهنده رشد کمتر تقاضا در مقایسه با ماه قبل ‌است. کاهش قدرت خرید مشتریان و نابسامانی  نرخ ارز باعث شده تا تقاضای مشتریان افزایش نداشته‌باشد.
 
 شاخص موجودی مواد اولیه در آذر ماه (52.60) برای اولین بار طی 7ماه گذشته، بالاتر از 50 ثبت شده است. با این حال همچنان شرکت‌ها به ویژه صنایع پوشاک و چرم، شیمیایی، فلزی و فراورده‌های نفت و گاز با مشکل افزایش شدید قیمت مواد اولیه ناشی از افزایش نرخ ارز و نقدینگی پایین برای تأمین مواد مورد نیاز مواجه بودند.
 

 شاخص قیمت محصولات تولید شده(55.02) در آذر ماه به کمترین مقدار 6 ماهه خود رسیده که به نظر می¬رسد دراثر کاهش در شاخص قیمت مواد اولیه در آذر و کمتر شدن میزان سفارشات و پایین بودن قدرت خرید مشتریان بوده است.

خواندن 113 دفعه آخرین ویرایش در یکشنبه, 02 بهمن 1401 ساعت 12:31

نظر دادن

تکمیل فیلد های ستاره دار(*) الزامی می باشد.


تعداد کل مطالب: 1160

تعداد مطالب يک هفته گذشته: 5

تعداد مطالب امروز: 0
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account