ورود

ورود به بخش ارسال محتوا

نام کاربری *
رمز عبور *
به خاطر سپردن من
سه شنبه, 12 مهر 1401 ساعت 08:25

شناخت قانون مدیریت پایدار آب‌های زیرزمینی کالیفرنیا و کارآیی آن: آموزه‌هایی برای ایران

بارگذاری توسط :
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

با توسعه بی‌رویه در حوضه‌های آبریز، برداشت از منابع آب زیرزمینی و سطحی در کشور افزایش یافته و رقابت میان مصرف‌کنندگان نیز برای دستیابی به این منابع بیشتر شده است. مشکلات ناشی از استمرار افت سطح تراز، تشدید کاهش کیفیت منابع آب زیرزمینی و تهدید فرونشست زمین در بسیاری از نقاط کشور، ضرورت رجوع به تجربیات، سیاست‌ها و قوانینی که در سطح جهانی برای مشکلات مشابه، مورد توجه بوده‌اند را بیش از پیش نموده است. بنابراین تلاش برای بهره‌برداری و بومی‌سازی آنها جهت حل مسائل مرتبط با بهبود وضعیت منابع آب زیرزمینی در کشور، لازم است. در این میان ایالت کالیفرنیا که از نظر اقلیم و همچنین مشکلات منابع آب زیرزمینی تا حدودی مشابه ایران است، برنامه‌هایی را برای مدیریت منابع آب زیرزمینی خود در دست انجام دارد، انتخاب و تجربیات آن مورد بررسی قرار گرفت.

آخرین نسخه قانون مدیریت پایدار آب زیرزمینی کالیفرنیا در سال 2014 در زمان خشکسالی‌های اخیر و در پی تشدید بحران آب زیرزمینی کالیفرنیا به تصویب رسید. این قانون به شکلی اساسی، نقش‌ها، مسئولیت‌ها و اختیارات سازمان‌های محلی مسئول پیاده‌سازی مدیریت آب زیرزمینی در کالیفرنیا و ادارات ایالتی ناظر را دگرگون کرده است.

از این‌رو، مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران در مطالعه­ای به بررسی این قانون و همچنین برنامه‌ها و اقدامات آن برای جمع‌بندی آموزه‌هایی از آنها در راستای بهبود وضعیت پایداری منابع آب زیرزمینی ایران پرداخته است.

اطلاعات تکمیلی گزارش

  • ناظر گزارش: راحله ملکیان، عباس کشاورز
  • همکاران/مجریان: حامد کتابچی، داود محمود زاده، رضا نامور، المیرا ولی پور
  • نوع گزارش: طرهای پژوهشی
  • منتشر شده توسط: اتاق
  • تاریخ انتشار: مرداد 1401
خواندن 19 دفعه آخرین ویرایش در یکشنبه, 13 اسفند 1402 ساعت 11:02

نظر دادن

تکمیل فیلد های ستاره دار(*) الزامی می باشد.


تعداد کل مطالب: 1160

تعداد مطالب يک هفته گذشته: 5

تعداد مطالب امروز: 0
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account