ورود

ورود به بخش ارسال محتوا

نام کاربری *
رمز عبور *
به خاطر سپردن من
یکشنبه, 06 خرداد 1397 ساعت 17:56

آموزش های فنی و حرفه ای در اتاق استانبول (گزارش شماره 2 بولتن بررسی مسائل روز اقتصاد ایران- تیر 1396)

بارگذاری توسط :
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

   خلاصه مدیریتی

یک چالش مشترک میان همه کشورها صرفنظر از عملکرد اقتصادی و توسعه منابع انسانی آن کشور، ورود جوانان به عرصه­ های اقتصادی و ممانعت از بیکاری این قشر است. گرچه اغلب دلایل این بیکاری مشخص شده اما هنوز راه ­حل قطعی برای این مشکل با وجود توجه روزافزون بخش دولتی و سازمان­های خصوصی پیدا نشده است. آنچه مسلم است بیکاری جوانان خود نمایانگر عدم کارکرد درست سیاست­ها و برنامه­ های آموزشی است. فقدان مهارت­های مناسب منطبق با نیازهای بازار کار و عدم هماهنگی ظرفیت­های دانشگاهی با نیاز بازار از جمله مهمترین مشکلات آموزشی است که منتج به بیکاری می­­شود. نتیجه آنکه آموزش­های فنی و حرفه­ای در دنیای امروز از جایگاه ویژه ­ای برخوردار است.

هدف اصلی پروژه OZIMEK حفاظت، توسعه و افزایش اشتغال و کاهش بیکاری از طریق زمینه­ سازی تحصیل در سازمان­های آموزش فنی و حرفه­ای برای افراد مختلف جویای شغل است. پروژه OZIMEK مشتمل بر برگزاری دوره­ های آموزشی برای همه کسانی است که از حق تحصیل محروم شده و به دنبال بهبود مهارت­های حرفه­ای خود برای تغییر شغل یا کسب شغل جدید هستند.

در پروژه OZIMEK، موسسات آموزش شغلی شامل دبیرستان­های فنی و­ حرفه ­ای، آزمایشگاه­ها و کارگاه های هنری به دلیل برخورداری از امکانات و شرایط مناسب ارائه دوره­ ها، به عنوان مکان برگزاری دوره ا انتخاب شدند. به دلیل استفاده از همین موسسات فنی و حرفه­ای به عنوان مکان آموزشی، دوره­ها بعد از ساعت کاری مدارس در روز شنبه و بعد از ساعات کاری در طول هفته ارائه می­شود. این موضوع همچنین سبب می­شود که افراد شاغلی که به دنبال ارتقاء مهارت­های شغلی و حرفه­ای خود هستند بتوانند در این دوره­ ها شرکت کنند.

دوره­ ها تنها در استانبول و با توجه به نیازهای جاری بازارهای صنایع، انفورماتیک و بخش خدمات برگزار می­شوند. برنامه دوره­ها توسط وزارت آموزش ملی مشخص می­شود و شامل فعالیت­های تئوری و عملی است. از نقطه نظر منابع مالی، اتاق بازرگانی استانبول و اداره مدیریت استانی استانبول بخش عمده بودجه این پروژه را تامین می­کنند. در طول پنج سال (از سال 2007 تا سال 2012) مجموع سرمایه­ گذاری­های مشترک انجام شده در این پروژه به بالغ بر 9.2 میلیون دلار رسید.  

آمار شرکت ­کنندگان و افزایش آنها از سال 2007 تصویر روشنی از نتایج موفق این پروژه ارائه می­دهد. در حالیکه تعداد فارغ­ التحصیلان در سال 2007 تنها 500 نفر بود، این پروژه موفق شد این میزان را 40 برابر کرده و به 22.112 نفر در سال 2010 و 33.460 نفر در پایان سال 2012 برساند.

شاید این آمار مهم­ترین شاخص موفقیت پروژه OZIMEK باشد. البته افزایش قابل ملاحظه شرکت­ کنندگان موفقیت پروژه را در کوتاه­ مدت نشان می­دهد. در بلندمدت این پروژه تاثیر زیادی بر اشتغال و جایگاه ­های شغلی در استانبول داشت. نتایج حاصل از یک نظر سنجی که توسط اتاق بازرگانی استانبول از 11.288 نفر از فارغ ­التحصیلان این پروژه انجام شد، نشان می­دهد که:

  • 4 درصد از شرکت­ کنندگان بیکار موفق به یافتن شغل شدند.
  • 1 درصد از کارآموزانی که شاغل بودند موفق به تغییر شغلشان شدند.
  • 6 درصد از فارغ­ التحصیلان درآمد خود را افزایش دادند.

در نتیجه مشارکت سازنده و پاسخگویی­ های به موقع، این پروژه موفق شد امید نسل جوان استانبول را به زندگی در کلانشهر استانبول حفظ کند. در واقع روشن­ترین نتیجه OZIMEK را می­توان ایجاد امید در کارآموزان برای یافتن شغل مناسب یا درآمد بیشتر دانست.

اطلاعات تکمیلی گزارش

  • ناظر گزارش: منیره امیرخانلو
  • همکاران/مجریان: آیدا ابونبی
  • نوع گزارش: گزارش کارشناسی
  • منتشر شده توسط: اتاق
  • اتاق/تشکل/اتاق مشترک: مرکز تحقیقات و بررسی های اقتصادی اتاق ایران
  • تاریخ انتشار: تیر 1396
خواندن 310 دفعه آخرین ویرایش در یکشنبه, 20 خرداد 1397 ساعت 10:52

نظر دادن

تکمیل فیلد های ستاره دار(*) الزامی می باشد.


تعداد کل مطالب: 1162

تعداد مطالب يک هفته گذشته: 2

تعداد مطالب امروز: 0
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account