ورود

ورود به بخش ارسال محتوا

نام کاربری *
رمز عبور *
به خاطر سپردن من
یکشنبه, 06 خرداد 1397 ساعت 18:57

دانشگاه اقتصاد ازمیر (گزارش شماره 2 بولتن بررسی مسائل روز اقتصاد ایران- بهمن 1395)

بارگذاری توسط :
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

   خلاصه مدیریتی

دانشگاه اقتصاد ازمیر[1] در سال 2001 توسط بنیاد بهداشت و آموزش اتاق بازرگانی ازمیر و در سایه تأکید و توجه جدی اتاق بازرگانی ازمیر به این موضوع، بعد از 10 سال فعالیت مداوم تأسیس شد. تأسیس دانشگاه ازمیر با سرمایه 4 میلیون دلاری در سال 2001 انجام و در سال 2009 ارزش خالص این دانشگاه به 100 میلیون دلار رسید. هدف این دانشگاه تحقق برخی اهداف از جمله پیوند دوباره دنیای کسب و کار و دانشگاه، پاسخ به نیاز بخش صنعت، ایجاد زمینه ­های جدید خلاقیت در تحصیل دانشجویان و جلوگیری از فرار مغزها از ازمیر به شهرهای بزرگ بود.

مطالعات انجام شده بر پایه تجزیه و تحلیل داده ­ها در ازمیر نشان داد یکی از نیازهای اساسی منطقه، کمبود آموزش­های عملی در بین دانشجویان بود. این موضوع منجر به آن شد که ساختار سیستمی دانشگاه در ازمیر به روشی تغییر کند که دانشجویان توانایی کسب آموزش­های عملی را در سال آخر تحصیلی از طریق کارآموزی در شرکت­های عضو اتاق به دست بیاورند.

دانشگاه اقتصاد ازمیر در واقع این حلقه اتصال را بین دنیای کسب و کار و دانشگاه ایجاد کرد و بنابراین نیاز شرکت­ها به افراد با تخصص و تحصیلات بالا توسط دانشگاه در زمینه­ هایی که دقیقا مورد نیاز آنهاست برآورده گردید و بدین ترتیب بیکاری نیز کاهش پیدا کرد. در واقع دانشکده­ هایی که در این دانشگاه تأسیس شدند پس از تجزیه و تحلیل نیاز بازار و مشورت با کسب و کارها تأسیس شدند.

این پروژه همچنین در زمینه تمرکز بر بخش­های دارای آینده هم بسیار خلاقانه عمل کرد. در دانشگاه اقتصاد ازمیر دانشکده­ هایی مانند طراحی، ارتباطات، علوم کامپیوتر و مدیریت مدرن تأسیس شد. این دانشگاه، در واقع اولین مؤسسه تحصیلات عالی در ازمیر بود که تحصیل در زمینه­ هایی مانند مد و طراحی، طراحی صنعتی، لجستیک، ترجمه و تفسیر را ارائه کرد. شاید به دلیل همین جنبه­ های خلاقانه، این پروژه برنده جایزه بهترین پروژه غیرمتعارف در رقابت اتاق­های بازرگانی جهانی در سال 2009 گردید.

برای سایر اتاق­هایی که خواهان اجرای یک پروژه مشابه در کشور، منطقه یا شهر خود هستند این پروژه بسیار الهام بخش است. به طور مثال اتاق ایران که به دنبال تقویت مؤسسه آموزشی و پژوهشی خود و ارتقاء استانداردهای آموزشی این مؤسسه در سطوح جهانی است می­تواند از تجربه دانشگاه اقتصاد ازمیر به عنوان یک دانشگاه پیشرو در این زمینه بهره­ برداری نماید.  

 

[1] Izmir University of Economics) IEU)

اطلاعات تکمیلی گزارش

  • ناظر گزارش: منیره امیرخانلو
  • همکاران/مجریان: آیدا ابونبی
  • نوع گزارش: گزارش کارشناسی
  • منتشر شده توسط: اتاق
  • اتاق/تشکل/اتاق مشترک: مرکز تحقیقات و بررسی های اقتصادی اتاق ایران
  • تاریخ انتشار: بهمن 1395
خواندن 394 دفعه آخرین ویرایش در چهارشنبه, 09 خرداد 1397 ساعت 08:21

نظر دادن

تکمیل فیلد های ستاره دار(*) الزامی می باشد.


تعداد کل مطالب: 1160

تعداد مطالب يک هفته گذشته: 5

تعداد مطالب امروز: 0
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account