ورود

ورود به بخش ارسال محتوا

نام کاربری *
رمز عبور *
به خاطر سپردن من
دوشنبه, 01 مرداد 1397 ساعت 13:25

بررسی مشکلات بخش خصوصی در حوزه سرمایه گذاری

بارگذاری توسط :
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

سرمایه گذاری یکی از الزامات مهم برای رشد اقتصادی پایدار و دستیابی به اهداف توسعه اقتصادی است. سیاستگذاران اقتصادی با استفاده از سیاستهای کلان اقتصادی، سرمایه گذاری و تشکیل سرمایه بخش خصوصی را هدایت کرده و با ایجاد انگیزشهایی، سرمایه گذاران را به انجام پروژه های سرمایه گذاری ترغیب مینماید.

تصمیمات سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی، به دلیل بالا بودن کارایی و انگیزههای سودجویی، تخصیص بهینه و عوامل تولیدی را در پی خواهد داشت. بسیاری از اقتصاددانان معتقدند یکی از وظایف مهم دولتها ایجاد شرایط ایمن از لحاظ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی برای بخش خصوصی در جهت سرمایه گذاریهای مولد میباشد.

با این حال بیشتر نظریه های سرمایه گذاری برای جوامع پیشرفته طراحی شدهاند و نمیتوان آنها را برای کشورهای در حال توسعه با ساختار فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و محیطی متفاوت به کار برد. از نظر تحلیلی، برخی مشکلات ساختاری مانند وجود نداشتن بازارهای مالی با کارکرد مناسب، نقش عمده دولت در تشکیل سرمایه، اختلالات ایجاد شده بر اثر محدودیتهای مبادله خارجی و نواقص دیگر بازار در اکثر کشورهای در حال توسعه، موجب شده است فرضیه های مربوط به بهینه کردن رفتار سرمایه گذاری تأمین نشود و کشورهای در حال توسعه برای استفاده از این نظریه ها، با مشکل مواجه شوند. بررسی فعلی مشکلات سرمایه گذاری بخش خصوصی، به شناسایی نقاط ضعف و قوت موجود کمک مینماید تا از طریق آن بتوان جذب سرمایه گذاری را بهبود بخشید.

با توجه به اینکه اثرات نهایی سرمایه گذاری بخش خصوصی از اثر نهایی سرمایه گذاری بخش دولتی بالاتر بوده است، بنابراین سیاستهای تشویقی جهت شرکت سرمایه گذاران بخش خصوصی در فعالیتهای اقتصادی، سیاستی موجه می باشد؛ که این کار را میتوان از طریق کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی به عنوان هزینه استفاده از سرمایه سرمایه گذاران و حمایت مالی از طریق افزایش سطح اعتبارات اعطایی به این بخش انجام داد.

اطلاعات تکمیلی گزارش

  • ناظر گزارش: معاون توسعه و تحقیق اتاق شیراز
  • نوع گزارش: گزارش پژوهشی یا مقاله
  • منتشر شده توسط: اتاق
  • اتاق/تشکل/اتاق مشترک: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز
  • تاریخ انتشار: ۱۳۹۵
خواندن 355 دفعه آخرین ویرایش در چهارشنبه, 19 آبان 1400 ساعت 08:16

نظر دادن

تکمیل فیلد های ستاره دار(*) الزامی می باشد.


تعداد کل مطالب: 1160

تعداد مطالب يک هفته گذشته: 5

تعداد مطالب امروز: 0
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account