ورود

ورود به بخش ارسال محتوا

نام کاربری *
رمز عبور *
به خاطر سپردن من
سه شنبه, 02 مرداد 1397 ساعت 09:00

بررسی روند سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران و جهان

بارگذاری توسط :
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

سرمایه گذاری مستقیم خارجی یکی از اصلیترین نمودهای بر اهمیت حیاتی سرمایه گذاری خارجی اتفاق نظر دارند. از دید آنها این مسأله، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، به نیرویی برای ایجاد طیف وسیعی از تحولات اقتصادی مبدل شده و میتواند ابزاری برای رشد و توسعه باشد. امروزه اغلب کشورها، به ویژه کشورهای در حال توسعه که از امکانات اقتصادی کمتر و نقدینگی پائین تری برخوردارند، برای اجرای طرحهای اقتصادی و رشد اقتصادی – صنعتی خود، به دنبال جذب سرمایه های خارجی هستند. از اینرو سرمایه گذاری خارجی دارای ابعاد سیاسی و اقتصادی وسیعی میباشد.

ایران در منطقهای از جهان واقع شده است که موقعیت ممتاز راهبردی و ژئواکونومیک آن بر هیچکس پوشیده نیست.

به همین دلیل از هر لحاظ استعداد پیشرفت، صنعتی شدن و برخورداری از یک شرایط مرفه و شایسته را داراست. ایران سرزمینی است وسیع با آب و هوای گوناگون، منابع انرژی فراوان، معادن سرشار زیرزمینی، نیروی انسانی جوان و جویای کار و سرمایه و زیربنای لازم برای رشد و توسعه .لذا مدیریتی توانا میتواند با اتخاذ سیاستهای مناسب اقتصادی، از این موقعیت ویژه، کشوری ثروتمند، پیشرفته و صنعتی بیافریند. تصمیم گیریهای منطقی و اصلاح دیدگاهها و ساختارها، پیش شرط دستیابی به پیشرفتهای آینده کشور است. اقتصاد ایران پس از گذراندن چند دهه پر فراز و نشیب در حال حاضر در مسیری قرار دارد که نیازمند بازبینی و ارزیابی عملکردها، امکانات و رشد و توسعه در اوضاع متحول جهانی است.

در دهه های اخیر به طور میانگین حدود ۱۲ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور به سرمایه گذاری اختصاص یافته است.

میزان سرمایه گذاری خارجی به عنوان یکی از اصلیترین شاخصهای اقتصادی کشورها به شمار میرود. اما کشور ما در این مهم علیرغم وجود پتانسیلها و ظرفیتهای در خور توجه، نتوانسته است به جایگاه مناسبی در جهان دست یابد. از طرفی در جهت شناسایی دلایل این عقب افتادگی نیز عزم مشخصی در کشور شکل نگرفته است. از اینرو ارزیابی و آسیب شناسی موضوع سرمایه گذاری خارجی در ایران به صورت عملیاتی و کاربردی و تلاش برای ارائه راهکارها و رفع موانع و محدودیتهای سرمایه گذاری خارجی ضرورتی است که باید هرچه زودتر به آن پرداخته شود.

اطلاعات تکمیلی گزارش

  • ناظر گزارش: معاونت تحقیق و توسعه اتاق شیراز
  • نوع گزارش: گزارش کارشناسی
  • منتشر شده توسط: اتاق
  • اتاق/تشکل/اتاق مشترک: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز
  • تاریخ انتشار: ۱۳۹۵
خواندن 325 دفعه آخرین ویرایش در سه شنبه, 18 آبان 1400 ساعت 13:20

نظر دادن

تکمیل فیلد های ستاره دار(*) الزامی می باشد.


تعداد کل مطالب: 1173

تعداد مطالب يک هفته گذشته: 6

تعداد مطالب امروز: 0
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account