ورود

ورود به بخش ارسال محتوا

نام کاربری *
رمز عبور *
به خاطر سپردن من
دوشنبه, 07 خرداد 1397 ساعت 15:01

بروشور اقتصاد به زبان ساده (شماره 14)- موضوع: اقتصاد دانش بنیان

بارگذاری توسط :
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

به منظور آشنایی هرچه بیشتر فعالین اقتصادی با مفاهیم اقتصادی و به­ کارگیری صحیح این موارد در تحلیل­های اقتصادی محیط کسب­ و کار، ایده تهیه و ارائه بروشورهایی با عنوان "اقتصاد به زبان ساده" در معاونت اقتصادی اتاق ایران طرح گردید و توسط مرکز تحقیقات و بررسی­های اقتصادی به اجرا درآمد. شماره چهاردهم این بروشور به بحث اقتصاد دانش ­بنیان اختصاص یافته است.

روند پیشرفت جوامع صنعتی در طول تاریخ نشان می­دهد اطلاعات، فناوری و دانش عواملی هستند که جوامع در حال توسعه را به دوره توسعه یافتگی و پساصنعتی رهنمون می­سازند. امروزه میزان تولید دانش و محصولات دانش ­محور، معیار نوینی برای سنجش قدرت ملی یک کشور در عصر فراصنعتی شده است. در واقع جهان در دو دهه اخیر با پشت سر گذاشتن اقتصاد سنتی و کشاورزی، وارد مرحله­ ای شده که در آن دانش به عنوان مهمترین نهاده تولید، نقش حیاتی بازی می­کند و اهمیت یافتن روزافزون نقش دانش در اقتصاد منجر به شکل­ گیری اقتصاد دانش­ بنیان شده است. با توجه به اهمیت اقتصاد دانش ­بنیان در رشد و توسعه اقتصادی کشورها، در این نسخه از بروشور به ضرورت اقتصاد دانش ­بنیان، ویژگی­ها و زیرساخت­های مورد نیاز برای آن پرداخته شده است. در انتها نیز با بررسی شاخص­های موجود این نتیجه حاصل گردید که برای دستیابی به اقتصاد دانش­ بنیان، مسیر طولانی در پیش داریم. یکی از مهمترین دلایل عدم موفقیت در دستیابی به اقتصاد دانش­ بنیان، ناکارآمدی چارچوب نهادی است که این مسئله سبب افزایش سهم فعالیت­های غیرمولد در اقتصاد و کاهش انگیزه برای ورود به فعالیت­های تولیدی گردیده است. دانش زمانی موتور محرک کشور می­شود که اقتصادی با محوریت تولید داشته باشیم. در چارچوب نهادی معیوب، فعالیت­های غیرمولد رونق می­گیرند و تقاضایی برای دانش در فعالیت­های غیرمولد وجود ندارد.

 با توجه به اینکه در سیاست­های کلی اقتصاد مقاومتی تاکید ویژه­ای بر پیشتازی اقتصاد دانش ­بنیان صورت گرفته است، لذا یکی از اقدامات اساسی در این مسیر، اصلاح چارچوب نهادی کشور به نفع بخش­های مولد می­باشد.

اطلاعات تکمیلی گزارش

  • ناظر گزارش: شیما حاجی نوروزی
  • همکاران/مجریان: الهه سلطانی نژاد
  • نوع گزارش: گزارش کارشناسی
  • منتشر شده توسط: اتاق
  • اتاق/تشکل/اتاق مشترک: مرکز تحقیقات و بررسی های اقتصادی اتاق ایران
  • تاریخ انتشار: 24 بهمن 1395
خواندن 486 دفعه آخرین ویرایش در چهارشنبه, 09 خرداد 1397 ساعت 11:06

نظر دادن

تکمیل فیلد های ستاره دار(*) الزامی می باشد.


تعداد کل مطالب: 1149

تعداد مطالب يک هفته گذشته: 2

تعداد مطالب امروز: 0
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account