ورود

ورود به بخش ارسال محتوا

نام کاربری *
رمز عبور *
به خاطر سپردن من
سه شنبه, 05 تیر 1397 ساعت 19:43

بررسی وضعیت صنعت فاوا(فناوری اطلاعات و ارتباطات) در ایران در مقایسه با کشورهای جهان و منطقه

بارگذاری توسط :
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

خلاصه مدیریتی

یکی از پیشران های بزرگ توسعه کشورها فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) است، عواملی مانند نیروی کار متخصص فاوا، دسترسی شهروندان به این فناوری ها، منابع در دسترس و نقش آنها در اقتصاد و حکمرانی در تعیین جایگاه جهانی یک کشور در این صنعت اهمیت فراوانی دارند. بسیاری از کشورهای جهان برای تعیین وضعیت و جایگاه خود در مقایسه با همسایگان و رقبای جهانی به کار می گیرند. مشخص کردن جایگاه نسبی این صنعت در کشور نخستین گام برای سیاستگذاری درست در حوزه فاواست.

در اینجا هفت شاخص جهانی مربوط به فاوا بررسی شدند تا با تعیین رتبه و وضعیت نسبی فاوا در ایران تصویری کلی از این صنعت در ایران فراهم آید و فاصله آن با کشورهای منطقه و جهان به طور مشخص نشان داده شود. رتبه کشور در این هفت شاخص به این ترتیب به دست آمد: رقابت پذیری صنعت فناوری اطلاعات (66 از 66)، آمادگی شبکه ای (92 از 139)، توسعه فاوا (89 از 175)، تجارت الکترونیک (77 از 139)، حکومت الکترونیک (106 از 193)، مشارکت الکترونیکی (149 از 193) نوآوری جهانی (78 از 128)

در مقایسه و جمع بندی مولفه های این شاخص ها و وضعیت نسبی کشور در مقایسه با دیگر کشورها روشن شد که در برخی حوزه های اساسی ایران مانند زیرساخت های فنی و نهادی فاصله زیادی با دیگر کشورها پیشرو دارد. با توجه به قابلیت های بالای کشورمان به نظر می رسد حتی در میان مدت می توان پیشرفت های خوبی به دست آورد، به این منظور سه مضمون سیاستی کلی "اصلاح قانونی و مقررات زدایی"، "بهبود زیرساخت های فنی" و "شبکه سازی جهانی" پیشنهاد شده اند.

اطلاعات تکمیلی گزارش

  • همکاران/مجریان: دکتر امیر حسین خالقی
  • نوع گزارش: گزارش کارشناسی
  • منتشر شده توسط: اتاق
  • اتاق/تشکل/اتاق مشترک: دبیرخانه کمیسیون های تخصصی و امور نمایندگان اتاق در مجامع و شورا ها
  • تاریخ انتشار: تابستان 96
خواندن 1247 دفعه آخرین ویرایش در چهارشنبه, 09 مرداد 1398 ساعت 09:14

نظر دادن

تکمیل فیلد های ستاره دار(*) الزامی می باشد.


تعداد کل مطالب: 1160

تعداد مطالب يک هفته گذشته: 5

تعداد مطالب امروز: 0
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account