ورود

ورود به بخش ارسال محتوا

نام کاربری *
رمز عبور *
به خاطر سپردن من
یکشنبه, 06 خرداد 1397 ساعت 18:24

خدمات اتاق هاي بازرگاني انگليس به فعالان كسب وكار و اعضاء؛ تجربه هايي براي اتاق ايران (گزارش شماره 2 بولتن بررسی مسائل روز اقتصاد ایران- فروردین 1396)

بارگذاری توسط :
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

خلاصه مدیریتی

اتاق­ها در همه جوامع، صدای بنگاه­های اقتصادی هستند و عضویت فعالان اقتصادی در اتاق متضمن منافع کسب­ وکارها و در نهایت کل جامعه است. فراهم ساختن فرصت­های شبکه ­سازی برای بنگاه­های محلی، توسعه صادرات و تلاش برای پیشبرد منافع بخش خصوصی از جمله فعالیت­هایی است که اتاق­ها در آن سرمایه­ گذاری می­کنند. علاوه بر این موارد که منافع آن در سطح کلان جامعه به بار می­ نشیند و به خردترین سطوح جامعه تسری می­یابد، ارائه برخی از خدمات به منظور جلب رضایت اعضاء و توسعه عضوگیری اتاق صورت می­گیرد. این خدمات با آنکه بخشی از اهداف مشترک همه اتاق­های بازرگانی را تشکیل می­دهند، اما از راه­های متفاوتی دنبال می­شوند. زیرا اتاق­ها در موقعیت­های اقتصادی، محیطی، جغرافیایی، فرهنگی و اجتماعی متفاوتی قرار دارند و این تفاوت­ها نیازهای متفاوتی را موجب می­شود. از این­رو، اتاق به عنوان نهادی که در پیوندی ناگسستنی با جامعه و نیازهای اقتصادی-اجتماعی فعالان آن قرار دارد باید به اقتضاء شرایط بتواند «کاربردی­ترین» خدمات را ارائه دهد. کاربردی­ترین نیز باید در شرایط خاص هر اتاق و منطقه تعریف گردد و اگر به طیف متنوع خدمات در اتاق­های دنیا توجه شود این امر به خوبی مشهود خواهد بود. با این­حال، خدمات­ رسانی اتاق به اعضاء (اعم از آموزشی، پژوهشی، مشاوره و خدمات رفاهی) در جذب اعضاء مؤثر است.

اتاق­های بازرگانی انگلیس دارای سه کارکرد اصلی هستند: نخست، پیوند آموزش با صنعت که به از میان برداشتن شکاف آموزش­های دانشگاهی با شرایط واقعی کسب ­وکار کمک می­کند. برگزاری همایش­ هایی با موضوع پیوند آموزش و کسب­ وکار، سازمان­دهی مذاکرات رودرو میان فعالان اقتصادی و پیشگامان عرصه­ های آموزشی و تلاش برای شناسایی نیازهای صنعت از جمله مواردی است که اتاق در آنها نقش­ آفرینی می­کند.  ارائه مشاوره در حوزه تجارت بین ­الملل کارکرد دوم اتاق­های بازرگانی انگلیس است که اتاق با انجام مطالعات کارشناسی دقیق و هدفمند، کشورهای دارای ظرفیت را شناسایی می­کند و استراتژی­های مناسبی را برای هر بازار خارجی در نظر می­گیرد. دانش اتاق در این حوزه به فعالان اقتصادی کمک می­کند به ابزارهای دانشی مورد نیاز جهت صادرات مجهز شوند و در مذاکرات تجاری آماده ظاهر شوند. کارکرد سوم اتاق مربوط به خدمات­ رسانی به اعضاء است که جزئیات هر یک از خدمات در گزارش تشریح شده است.

اتاق­های انگلیس در حوزه­ های مختلفی از جمله انرژی، بیمه، ارز، منابع انسانی، ایمنی و بهداشت و درمان به ارائه خدمات می­پردازند و اتاق این خدمات را به کمک شرکت­های بزرگ در هر حوزه تأمین می­کند. شرایطی که این شرکت­ها برای ارائه خدمات به اعضای اتاق در نظر می­گیرند با شرایطی که به مشتریان خود خدمات ­رسانی می­کنند متفاوت است. در واقع، اعضای اتاق خدمات را یا با نرخ کمتری دریافت می­کنند یا مؤلفه­ هایی در خدمات آنها لحاظ می­شود که برای مشتریان عادی غیر عضو اتاق فراهم نیست.

اطلاعات تکمیلی گزارش

  • ناظر گزارش: منیره امیرخانلو
  • همکاران/مجریان: فرناز صفدری
  • نوع گزارش: گزارش کارشناسی
  • منتشر شده توسط: اتاق
  • اتاق/تشکل/اتاق مشترک: مرکز تحقیقات و بررسی های اقتصادی اتاق ایران
  • تاریخ انتشار: فروردین 1396
خواندن 335 دفعه آخرین ویرایش در یکشنبه, 20 خرداد 1397 ساعت 10:55

نظر دادن

تکمیل فیلد های ستاره دار(*) الزامی می باشد.


تعداد کل مطالب: 1160

تعداد مطالب يک هفته گذشته: 5

تعداد مطالب امروز: 0
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account