ورود

ورود به بخش ارسال محتوا

نام کاربری *
رمز عبور *
به خاطر سپردن من
شنبه, 16 تیر 1397 ساعت 11:02

مطالعه تطبیقی اتاق های بازرگانی

بارگذاری توسط :
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

توسعه اقتصادي اغلب با توسعه نهادي در بخش ­هاي گوناگون اقتصادي همراه است. وجود ساختارهاي نهادي متنوع در بخش­ هاي اقتصادي از ابعاد گوناگوني قابل توجه است كه از آن جمله مي ­توان به كاهش تصدي­ گري دولت، افزايش توان اقتصادي، توسعه نوآوري و خلاقيت در بخش­ هاي بازرگاني و توليدي، رونق بازارهاي داخلي و بين­ المللي و به طور كلي افزايش ظرفيت­ هاي ملي اشاره کرد.

يكي از مشخصه­ هاي اصلي محيط كسب­ وكار امروزي، اتكاي بسيار به نيروهاي بازار و بنگاه­ هاي خصوصي است. به عبارتي، نياز فزاينده­ اي به مشاركت و حضور بخش­ خصوصي در اقتصاد ملي كشورها احساس مي­ شود.

بنابراين اتاق­ هاي بازرگاني به عنوان نهادهاي اقتصادي مردم­ نهاد و نمايندگان بخش­ خصوصي، با چالش پاسخگويي به نيازهاي بنگاه­ هاي خصوصي از طريق تعامل و گفت و گوي موثر با دولت­ ها و تلاش در جهت تحقق مسئوليت­ هاي دولت در زمينه پيشبرد كسب و كار و نيز پاسخگويي به تقاضاي فزاينده جامعه مواجه هستند.

اتاق بازرگاني با سابقه 400 ساله در جهان و عمري 130ساله در ايران، پارلمان بخش­ خصوصي و كانون و مركز هم­ انديشي فعالان اقتصادي با رويكرد توسعه­ بخش خصوصي قلمداد مي­ شود. كانوني كه اولين و مهم­ترين وظيفه آن، استفاده حداكثري از امكانات و مزيت­ هاي نسبي موجود در كشور براي رشد و توسعه­ اقتصادي و كسب درآمدهاي ارزي از محل صادرات محصولات توليد شده در داخل است.

در دنيا اتاق­ هاي بازرگاني، مكان­ هاي شناخته شده­ اي براي شركت­ ها، بازرگانان و سازمان­ هاي ساير كشورها بوده و فعاليت­ هاي وسيعي در زمينه بازرگاني دارند. در بسياري مواقع، اتاق­ هاي بازرگاني محل ارتباط شركت­ هاي داخلي و خارجي و معرفي و شناخت فرصت­ هاي بازرگاني و تجاري بين كشورها مي­ باشند و از طريق اطلاع رساني دقيق و به­ موقع، فرصت­ ها را به اعضاء معرفي مي­ نمايند.

هرچند اتاق هاي بازرگاني دنيا از حيث ماموريت و نقش شباهت هاي زيادي را دارند، ولي از برخي ابعاد داراي تمايزاتي هستند كه اين تمايزات مي­ تواند بر تفاوت عملكردي آنها تاثير گذار باشد. از اين روي مقايسه تطبيقي اتاق­ هاي بازرگاني در كشورهاي مختلف، گذشته از شباهت­ هاي موجود مي­ تواند تفاوت­ هاي ساختاري و كاركردي آنها را نيز به خوبي نشان دهد. همان گونه كه در این گزارش نشان داده مي­ شود، اين تفاوت­ ها از ابعاد گوناگوني مانند رابطه با دولت، ساختار سازماني، منابع درآمدي و غيره قابل بررسي و مقايسه است.

در گزارش حاضر، مدل فعالیت اتاق­ های بازرگانی آلمان، فرانسه، آمریکا، ژاپن، تایلند، ترکیه، ارمنستان، قطر، پاکستان، امارات متحده عربی، ترکمنستان و ارمنستان مورد ارزیابی قرار گرفته­ اند.

اطلاعات تکمیلی گزارش

  • ناظر گزارش: مهدی تاجیک
  • همکاران/مجریان: مدیر پروژه: آیدا ابونبی، همکاران پروژه: پگاه جعفری و اردلان سپهری
  • نوع گزارش: گزارش کارشناسی
  • منتشر شده توسط: اتاق
  • اتاق/تشکل/اتاق مشترک: مرکز تحقیقات و بررسی های اقتصادی اتاق ایران
  • تاریخ انتشار: مرداد و شهریور 1393
خواندن 1017 دفعه آخرین ویرایش در یکشنبه, 17 تیر 1397 ساعت 10:33

نظر دادن

تکمیل فیلد های ستاره دار(*) الزامی می باشد.


تعداد کل مطالب: 1160

تعداد مطالب يک هفته گذشته: 5

تعداد مطالب امروز: 0
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account