ورود

ورود به بخش ارسال محتوا

نام کاربری *
رمز عبور *
به خاطر سپردن من
سه شنبه, 12 تیر 1403 ساعت 10:55

پایش تحولات تجارت جهانی (گزارش شماره هشتاد و نه)

بارگذاری توسط :
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مرکز پژوهش­های اتاق ایران، تهیه و انتشار سلسله گزارش­های "پایش تحولات تجارت جهانی" را با هدف بررسی رویدادهای کلیدی در محیط ژئواکونومیک ایران، در دستور کار قرار داده است. در این گزارش­ها مسائل مهم روز از منظر تاثیرگذاری بر دیپلماسی اقتصادی و موقعیت ژئواکونومیک ایران مورد بحث و بررسی قرار می­ گیرند.

در هشتاد و نهمین گزارش از این سلسله گزارش­ها، گلچینی از تحولات اخیر در دو لایه جهانی و منطقه­ ای محیط ژئواکونومیک ایران و خلاصه­ ای از آخرین گزارش­ها و انتشارات بین ­المللی در قالب بخش پژوهش­ها و کتاب­های تازه، ارائه شده است.

گسترده شدن روزافزون دامنه منازعات تجاری چین، نگرانی­هایی را در مورد آینده تجارت جهانی ایجاد نموده است. پیشرفت بدون توقف خودروسازان چینی و پیشی گرفتن فروش جهانی این صنعت از رقبای آمریکایی، اعلام آغاز تحقیقات ضد دامپینگ از اتحادیه اروپا، ایالات متحده، ژاپن و تایوان توسط چین، افزایش تعرفه­ خودروهای برقی چینی توسط اتحادیه اروپا و محدودتر شدن دسترسی تجار چینی به بازارهای روسیه به واسطه تشدید تحریم­های غرب و مشکل در پرداخت، از جمله تحولاتی است که آتش جنگ تجاری میان غول های اقتصادی دنیا را شعله­ ور ساخته است.

اگرچه در سطح منطقه، اقبال سرمایه ­های کلان عربی به صنایع چین، تا حد زیادی عواقب ناشی از تنش­های میان غرب با چین را برای این کشور جبران نموده است. علاوه بر این، انعقاد 19 توافقنامه میان امارات متحده و چین، نشان­ دهنده مسیری امیدوار کننده برای این کشور در راستای افزایش همکاری­های اقتصادی با شورای همکاری خلیج فارس است. اقبال چین به این کشورها به واسطه پیشرفت­های تدریجی اما مداوم این منطقه است. توفیق عربستان در کسب رتبه سوم خلیج فارس در شاخص جهانی گذار انرژی، موفقیت قطر ایرلاین در کسب عنوان بهترین هواپیمایی جهان برای هشتمین سال متوالی، تمدید برنامه اقدام مشترک ترکیه با شورای همکاری خلیج فارس و اقدام جاه­طلبانه امارات در سرمایه­ گذاری در صنعت لجستیک آفریقا، نشان دهنده تعهد این کشورها به تقویت اقتصاد منطقه و همکاری­های بین­ المللی است.

بانک جهانی و آنکتاد نیز در پژوهش­های تازه انتشار یافته خود، علاوه بر ارائه تحلیلی جامع از وضعیت فعلی و آتی اقتصاد جهانی و ارائه بینش‌هایی در مورد اقتصادهای پیشرفته و بازارهای نوظهور، از جمله منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، تحلیل­هایی را درمورد سرمایه­ گذاری جهانی و تاثیر آن بر زیرساخت­ها و انرژی­های تجدیدپذیر مطرح می­ کنند.

اطلاعات تکمیلی گزارش

  • ناظر گزارش: مدیریت اقتصاد کلان و آینده پژوهی
  • نوع گزارش: گزارش کارشناسی
  • منتشر شده توسط: اتاق
  • اتاق/تشکل/اتاق مشترک: مرکز پژوهشهای اقتصادی اتاق ایران
  • تاریخ انتشار: 1403/4/12
خواندن 8 دفعه آخرین ویرایش در سه شنبه, 12 تیر 1403 ساعت 11:07

نظر دادن

تکمیل فیلد های ستاره دار(*) الزامی می باشد.


تعداد کل مطالب: 1193

تعداد مطالب يک هفته گذشته: 1

تعداد مطالب امروز: 0
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account