ورود

ورود به بخش ارسال محتوا

نام کاربری *
رمز عبور *
به خاطر سپردن من
شنبه, 19 خرداد 1397 ساعت 14:46

اولویت های همکاری اقتصادی - تجاری با سوئد

بارگذاری توسط :
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

سوئد کشوری است با 9.9 میلیون جمعیت است که دارای تولید ناخالص داخلی (به قیمت های جاری و بر حسب PPP) 439.2 میلیارد دلار در سال 2014 بوده است که حدود 26 درصد از آن از ارزش افزوده بخش صنعت حاصل شده است.

اقتصاد سوئد که یک اقتصاد به‌شدت رقابتی است، همواره در گزارش‌های بین‌المللی در میان اقتصادهای رقابتی جهان قرارگرفته است. به‌عنوان‌مثال در گزارش رقابت‌پذیری جهان سال 16-2015 رتبه نهم و در گزارش سهولت کسب‌وکار بانک جهانی سال 2016 رتبه هشتم را کسب کرده است.
در زمینه صادرات، کشور سوئد به غیر از صادرات صنایع چوب و جنگل، در صادرات محصولاتی مانند ماشین‌آلات، وسایل نقلیه موتوری، محصولات فلزی و تجهیزات الکتریکی که معمولاً کالاهای سرمایه‌ای هستند، دارای جایگاه مناسبی در جهان می‌باشد. از سوی دیگر کشور سوئد در بخش صادرات خدمات نیز عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشته است که در این ارتباط می‌توان به رشد سریع و پویای بخش‌های خدماتی همانند کامپیوتر و فناوری اطلاعات، خدمات کسب‌وکار و یا ارتباطات اشاره کرد.
بخش R&D و نوآوری از دیگر بخش‌های برجسته در اقتصاد سوئد می‌باشد. به عبارت دیگر سوئد یک رهبر در این زمینه به‌حساب می‌آید. سوئد در گزارش واحد نوآوری Scoreboard که به بررسی عملکرد نوآوری میان کشورهای اتحادیه اروپا می پردازد، در سال 2014 رتبه نخست را در میان کشورهای اروپایی کسب کرد.
از نظر تحقیق و توسعه نیز سوئد از کشورهای پیشگام در اروپا است. بر اساس شاخص هزینه ناخالص داخلی برای تحقیق و توسعه در سال‌های 2008 و 2013، سوئد رتبه دوم را در اروپا داشته است. این کشور در مقایسه شدت تحقیق و توسعه (R&D) کسب‌وکار (مخارج تحقیق و توسعه نسبت به ارزش افزوده هر صنعت) نیز پس از کره، فنلاند و ژاپن در جایگاه چهارم قرار دارد.
همچنین سوئد در شاخص ادراک فساد که هرساله توسط موسسه شفافیت بین‌المللی منتشر می‌شود در سال 2015 در میان 168 کشور، جایگاه سوم را داشته و همواره جزو موفق‌ترین کشورها در حوزه کنترل فساد بوده است.
بر اساس گزارش شورای سرمایه گذاری و تجارت سوئد، سرعت رشد اقتصاد سوئد در میان کشورهای اروپا بیش از همه بوده و دومین کشور مناسب کسب‌وکار، دومین کیفیت و زندگی و زندگی سبز است.

استفاده مطالب این گزارش بدون دخل و تصرف و با ذکر منبع بلا مانع می باشد.

اطلاعات تکمیلی گزارش

  • ناظر گزارش: نصیبه خیری
  • همکاران/مجریان: سارا پارسی و صالح نیازی
  • نوع گزارش: گزارش کارشناسی
  • منتشر شده توسط: اتاق
  • اتاق/تشکل/اتاق مشترک: مرکز تحقیقات و بررسی های اقتصادی اتاق ایران
  • تاریخ انتشار: بهار 1395
خواندن 371 دفعه آخرین ویرایش در شنبه, 19 خرداد 1397 ساعت 14:49

نظر دادن

تکمیل فیلد های ستاره دار(*) الزامی می باشد.


تعداد کل مطالب: 1161

تعداد مطالب يک هفته گذشته: 2

تعداد مطالب امروز: 1
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account