ورود

ورود به بخش ارسال محتوا

نام کاربری *
رمز عبور *
به خاطر سپردن من
یکشنبه, 18 مهر 1400 ساعت 14:09

پایش تحولات تجارت جهانی (گزارش نهم)

بارگذاری توسط :
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مرکز پژوهش­های اتاق ایران در رویکردی تازه انتشار سلسله گزارش های "پایش تحولات تجارت جهانی" با هدف بررسی رویدادهای کلیدی در محیط ژئواکونومیک ایران را در دستور کار قرار داده است. در این قالب رویدادهای کلیدی از منظر تاثیرگذاری بر دیپلماسی اقتصادی  و موقعیت ژئواکونومیک ایران مورد بحث و بررسی قرار می گیرند. در نهمین گزارش از این سلسله گزارش­ها، گلچینی از تحولات اخیر در دو لایه جهانی و منطقه­ای محیط ژئواکونومیک ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفته­اند.

در بخش اول این گزارش و در ذیل عنوان پایش تحولات در لایه جهانی، بحث بالا گرفتن رقابت بین اروپا و چین، علی­رغم همکاری تجاری بالای دو کشور، و مقابله اروپا با پروژه ابتکار کمربند و راه چین مطرح است که منجر به تلاش­ اروپا برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و تبدیل شدن به دروازه اتصال کالاها، افراد و خدمات در سراسر جهان، در قالب ابتکار موسوم به دروازه جهانی شده است. باز هم در حوزه اروپا، پاسخ منفی آمریکا به بریتانیا در باب پیوستن به موافقت­نامه تجارت آزاد با این کشور، که می­توانست پوشش مناسبی برای هزینه­های خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باشد، شکستی سنگین را برای طرفداران برگزیت رقم زد. پیگیری مقامات امارات و هند برای امضای یک موافقت­نامه جامع مشارکت اقتصادی تا پایان سال 2021 و تلاش روسیه برای آغاز تدریجی حرکت در مسیر انرژی‌های پاک و کاهش وابستگی به صادرات نفت و گاز، از دیگر تحولات جهانی بوده است.

در بخش دوم گزارش و در ذیل عنوان پایش تحولات در لایه منطقه­ای، ترکیه در صدر اخبار قرار داشته و تمرکز این کشور بر تقویت صادرات به کشورهای دوردست و نیز بهبود روابط با امارات و اولویت دادن به افزایش مبادلات تجاری به جای مناسبات سیاست خارجی، از جمله این خبرها بوده است. در قالب استراتژی جدید دولت ترکیه، این کشور می­کوشد تا استانبول را به هاب تجارت جهانی تبدیل نماید. ترکیه هدف بلندپروازانه برای تبدیل‌شدن به دهمین اقتصاد بزرگ جهان در سر دارد و افزایش صادرات را به‌عنوان مهم‌ترین پیشران تلقی می‌کند. در همین راستا صادرات 3 میلیارد دلاری ترکیه در سال 1980  به 211 میلیارد دلار در سال منتهی به سپتامبر 2021 رسیده است. امارات نیز در راستای رقابت با عربستان سعودی و قطر می­کوشد روابط تجاری خود با ترکیه را تقویت نماید، اما در مقابل، عربستان با وضع محدودیت­های جدیدی بر واردات از امارات سبب شده تا حجم صادرات امارات به این کشور، 33 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یابد. در این میان، پاکستان نیز، علی­رغم عدم اعلام موضع از سوی کشورهای عربستان، امارات و عمان، می­کوشد تا مذاکراتی در باب توافق­های تجارت ترجیحی با این کشورها برگزار نماید.

اطلاعات تکمیلی گزارش

  • ناظر گزارش: مدیریت اقتصاد کلان و آینده پژوهی
  • نوع گزارش: گزارش کارشناسی
  • منتشر شده توسط: اتاق
  • اتاق/تشکل/اتاق مشترک: مرکز پژوهش های اتاق ایران
  • تاریخ انتشار: 1400/07/05
خواندن 301 دفعه آخرین ویرایش در یکشنبه, 18 مهر 1400 ساعت 14:26

نظر دادن

تکمیل فیلد های ستاره دار(*) الزامی می باشد.


تعداد کل مطالب: 1162

تعداد مطالب يک هفته گذشته: 2

تعداد مطالب امروز: 0
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account