ورود

ورود به بخش ارسال محتوا

نام کاربری *
رمز عبور *
به خاطر سپردن من
شنبه, 13 مرداد 1403 ساعت 10:58

سیاست تجاری امارات متحده عربی

بارگذاری توسط :
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

•امارات متحده عربی مهمترین همسایه ایران در حوزه تجارت است و نه تنها یکی از مراکز عمده تجارت در منطقه به شمار می‌رود، بلکه طی دهه‌های اخیر همواره جزء مهم‌ترین شرکای تجاری منطقه ای ایران بوده است. هرچند طی سال‌های اخیر و به دنبال تحریم‌های یکجانبۀ ایالات متحده علیه ایران و برخی مشکلات سیاسی میان ایران و امارات، حجم تجارت دوجانبه کاهش پیدا کرده است، با این حال امارات کماکان یکی از جذاب ترین کشورهای منطقه برای بخش خصوصی ایران به شمار می آید.

•فرمول بندی سیاست تجاری در امارات متحده عربی بر عهده وزارت اقتصاد است که این کار را با همکاری دیگر وزارت خانه‌ها و دولت‌های محلی و مشورت با جامعه تجار انجام می‌دهد. این وزارتخانه مسئول پیشنهاد قوانین و مقررات به دولت برای تصویب، مذاکره برای توافق نامه‌های تجاری و نظارت بر اجرای آنها و نمایندگی امارات متحده عربی در کنفرانس‌ها و سازمان‌های بین‌المللی مربوط به تجارت و سرمایه‌گذاری است. خلق یک محیط حامی کسب و کار، ترویج سرمایه گذاری و مدرن سازی مقررات و قواعد مربوطه، از جمله در حوزه ایجاد رقابت به سود بنگاه‌های کوچک و متوسط، در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

•مهم‌ترین اسناد کلان و بالادستی حوزۀ تجارت در امارات متحده عربی عبارتند از استراتژی ارز دیجیتال بانک مرکزی یا درهم دیجیتال، برنامه ملی برنامه نویسان، برنامۀ ملی دگرگونی فناوری موسوم به برنامه 300 میلیارد، اسراتژی انقاب چهارم صنعتی 4IR ، استراتژی وزارت امور خارجه 2026 - 2023 ، سند «ما، امارات »2031 ، دستورکار ملی برای کارآفرینی و SMEs ، سند چشم انداز 2021 ، سند افق 2030 و دستور کار ملی توسعه صادرات غیرنفتی هستند. توسعۀ پیوندها با بازار جهانی، متنوع سازی صادرات، تبدیل شدن به کانون فناوری‌های جدید اطلاعاتی و هوش مصنوعی در جهان و جذب سرمایه و نیروی کار ماهر و متخصصین خارجی در زمرۀ اهداف مشترک تمام این اسناد و استراتژی‌ها هستند.

•دولت امارات متحدۀ عربی از سال 2021 با تغییر در سیاست تجاری خود از منطقه گرایی و اتکا به سازمان‌های منطقه‌ای و جهانی به گسترش در سطح دوجانبه، به سرعت در حال گسترش شبکۀ معاهدات تجارت آزاد خود در سطحی جدید و بر مبنای مدل به روز شدۀ «موافقت نامه های جامع مشارکت اقتصادی » است. در این مدل، همکاری‌ها تنها محدود به تجارت آزاد کالا نیست و تجارت خدمات، سرمایه‌گذاری و نیز همکاری‌های نهادی و رویه ای را نیز در بر می گیرد. با گذشت کمتر از سه سال از آغاز این سیاست، امارات متحده تا کنون موافقتنامۀ جامع مشارکت اقتصادی را 6 مرکز پژوهش‌های اتاق ایران با هند، اسرائیل، ترکیه و اندونزی به سرانجام رسانده و مذاکرات با مالزی و تایلند نیز در مراحل پایانی هستند.

•این کشور عضو مجموعه بزرگی از سازمان‌های بین‌المللی در حوزۀ تجارت است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها سازمان تجارت جهانی، شورای همکاری خلیج فارس، موافقت نامه تجارت آزاد GCC-EFTA و منطقۀ تجارت آزاد پان عربی هستند.

•طی سال‌های اخیر امارات متحده عربی مجموع های گسترده از اصلاحات قانونی، سازمانی و تجاری در حوزۀ تجارت خارجی صورت داده است که مهم‌ترین آن‌ها در حوزۀ مالکیت خارجی، تعرفه‌ها، بانکداری، مالیات و بیمه، حقوق مالکیت معنوی، تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی، توسعۀ بخش‌های تولید صنعتی، فناوری‌های جدید و تولید کشاورزی هستند.

•یکی دیگر از بخش‌های مهم برای توسعه در امارات متحده عربی حمل و نقل بوده است که در قلب استراتژی دولت برای تبدیل کردن امارات متحده عربی به کانون تجارت قرار دارد. توسعۀ گذرگاه‌ها، بندرگاه‌ها و فرودگاه‌های بین المللی در دستور کار قرار داشته اند.

•در مورد رابطه تجاری ایران و امارات، هرچند امارات همواره جزء شرکای تجاری اصلی ایران به شمار می آمده، طی یک دهۀ اخیر مسائل سیاسی، دشواری های زیادی برای روابط دوجانبه به وجود آورده است. اصلی‌ترین دلیل عدم رشد حجم تجاری دو کشور و تداوم روند کاهشی آن را باید در اختلافات سیاسی فزاینده دو کشور بر سر موضوعات منطقه‌ای و نگرانی امارات از تأثیرات برجام بر آینده این اختلافات جستجو کرد. با این حال، از اواخر 2019 به تدریج مجموعه ای از فهم های مشترک بر سر برخی موضوع ها میان دو طرف به وجود آمده و روابط تجاری میان دو طرف یک بار دیگر رو به بهبود رفت.

اطلاعات تکمیلی گزارش

  • همکاران/مجریان: دفتر تجارت و دیپلماسی اقتصادی
  • نوع گزارش: گزارش کارشناسی
  • منتشر شده توسط: اتاق
  • اتاق/تشکل/اتاق مشترک: مرکز پژوهش های اقتصادی اتاق ایران
  • تاریخ انتشار: 1403/5/13
خواندن 245 دفعه آخرین ویرایش در شنبه, 13 مرداد 1403 ساعت 11:24

نظر دادن

تکمیل فیلد های ستاره دار(*) الزامی می باشد.


تعداد کل مطالب: 1260

تعداد مطالب يک هفته گذشته: 7

تعداد مطالب امروز: 0
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account