ورود

ورود به بخش ارسال محتوا

نام کاربری *
رمز عبور *
به خاطر سپردن من
سه شنبه, 14 تیر 1401 ساعت 09:02

نقش و سهم تولید و صادرات محصولات پیشرفته در رشد اقتصادی

بارگذاری توسط :
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

صادرات محصولات پیشرفته سهم بالایی در رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه ایفا می کند. در این کشورها سهم صادرات محصولات پیشرفته در رشد اقتصادی سهم بالای 50 درصدی دارد. زیرا با ایجاد ارزش افزوده بالا و کاهنده کردن هزینه های تولید زمینه رشد هرچه سریعتر اقتصادی را فراهم می کند.
میزان حجم صادرات جهانی محصولات با فناوری پیشرفته نسبت به کل محصولات صادراتی جهانی در سال‌های 2007 تا 2020 به طور متوسط 20 درصد بوده است. با توجه به این موضوع و رشد چشمگیر اقتصادهای جهانی به خصوص کشورهای در حال توسعه، اهمیت تولید و صادرات این محصولات با توجه به کاهش هزینه های تولید و ارزش افزوده بالای آنها، دارای اهمیت ویژه ای در رشد اقتصادی هستند.
یکی از مهمترین مزیت‌ها و ویژگی‌های اقتصادی صنایع پیشرفته در این است که این صنایع بدون تعامل با تجارت جهانی امکان چندانی برای توسعه بازار ندارند. به این معنی که بازار داخلی برای محصولاتی که با فناوری‌های پیشرفته تولید شده‌اند آنقدر وسیع نیست که بتواند در افزایش عرضه موثر باشد. بنابراین صنایع فعال در این زمینه برای توسعه بازار خود نیازمند ارتباط با بازارهای جهانی هستند همین امر تاثیر بسیار در افزایش کیفیت محصولات و در نتیجه بالا رفتن توان تولید می‌شود.
مزیت دیگر صنایع با فناوری پیشرفته این است که تحولات فناوری‌های روز دنیا بسیار سریع اتفاق می‌افتد و صنایع کشور ما نیز برای افزایش سطح تکنولوژی‌های خود و به روز ماندن ناگزیر از برقراری ارتباط با فناوری‌های روز دنیا هستند. این امر البته در تولید بومی علم نیز بی‌تاثیر نخواهد بود.
ارزش صادرات صنايع با فناوري برتر طی سال 2020-2000 داراي يك روند صعودي و رشد متوسط سالانه حدود 10 درصد بوده است. اين روند صعودي در سال 2001 ناگهان تغيير جهت می دهد و در طول يكسال با 10 درصد كاهش 3/1041 ميليارد دلار مي رسد و در سال 2002 نيز اين كاهش ادامه يافته است. پس از اين دو سال روند صعودي تا سال 2005 مشاهده می شود. متوسط نرخ رشد ارزش صادرات طي سال هاي پاياني 8 درصد بوده است.
از ميان كشورهاي صادركننده صنايع با فناوري برتر كه اطلاعات مربوط به آنها در آمار بانك جهاني موجود مي باشد. 10 كشوري كه از نظر صادرات طي سال‌هاي 2020-2000 نسبت به ساير كشورهاي صادركننده، برتري داشته‌اند سهم قابل توجه نسبت به ساير كشورهاي صادركننده دارند. هرچند صادرات اين 10 كشور طي سال هاي 2020-2000 روند صعودي را طي كرده است، اما روند نزولي اي در سهم اين 10 كشور در صادرات جهاني صنايع با فناوري برتر مشاهده مي شود. اين گروه (10 كشور برتر) در سال 1990 به تنهايي87 درصد صادرات صنايع با فناوري برتر در جهان را تشكيل داده اند. اين سهم به مرور زمان كاهش یافته تا اين‌كه در سال 2005 اين سهم به 76 درصد كاهش مي‌يابد. اين تغييرات مي تواند توجه ساير كشورها به اهميت و نقش صنايع با فناوري برتر در جهان را نشان دهد. توجه ساير كشورها بدين موضوع اهميت پرداختن به مطالعات در حوزه صادرات صنايع با فناوري برتر را دو چندان می‏كند.

اطلاعات تکمیلی گزارش

  • ناظر گزارش: دکتر زهرا زمانی-مصطفی مبینی دهکردی
  • همکاران/مجریان: علی فکور
  • نوع گزارش: گزارش کارشناسی
  • منتشر شده توسط: اتاق
  • اتاق/تشکل/اتاق مشترک: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان
  • تاریخ انتشار: اسفندماه 1400
خواندن 241 دفعه آخرین ویرایش در دوشنبه, 20 تیر 1401 ساعت 13:01

نظر دادن

تکمیل فیلد های ستاره دار(*) الزامی می باشد.


تعداد کل مطالب: 1160

تعداد مطالب يک هفته گذشته: 5

تعداد مطالب امروز: 0
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account