ورود

ورود به بخش ارسال محتوا

نام کاربری *
رمز عبور *
به خاطر سپردن من
یکشنبه, 28 شهریور 1400 ساعت 12:32

پایش تحولات تجارت جهانی (گزارش چهارم)

بارگذاری توسط :
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مرکز پژوهش­های اتاق ایران در رویکردی تازه انتشار سلسله گزارش های "پایش تحولات تجارت جهانی" با هدف بررسی رویدادهای کلیدی در محیط ژئواکونومیک ایران را در دستور کار قرار داده است. در این قالب رویدادهای کلیدی از منظر تاثیرگذاری بر دیپلماسی اقتصادی  و موقعیت ژئواکونومیک ایران مورد بحث و بررسی قرار می گیرند.

در چهارمین گزارش از این سلسله گزاربش­ها، گلچینی از تحولات اخیر در دو لایه جهانی و منطقه­ای محیط ژئواکونومیک ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفته­اند.

در بخش اول این گزارش و در ذیل عنوان پایش تحولات در لایه جهانی، مسائلی همچون طرح 550میلیارد دلاری آمریکا برای بهبود کیفیت زیرساخت­ها و با هدف افزایش رقابت با چین، بازنگری اتحادیه اروپا در سند سیاست خود در قبال چین در زمینه حقوق بشر و منافع ژئوپلیتیک که محل تعارضات دو طرف بوده است، گسترش دامنه قانون ضد تحریم چین که هنگ­کنگ و ماکائو را از پیروی از تحریم­های اعمال شده علیه چین منع می­کند، تداوم تنش میان چین و ایالات متحده بر سر مسائلی نظیر منشا ویروس کرونا، کاهش عرضه ریزتراشه­ ها در بازار جهانی و روابط با ایران، و نهایتا توافق تجاری بریتانیا و نیوزلند و قطبی شدن واکنش­ها در کابینه بریتانیا به روابط با چین بررسی شده است.

در بخش دوم گزارش و در ذیل عنوان پایش تحولات در لایه منطقه­ای، چشم انداز اقتصاد سیاسی خاورمیانه و رشد اقتصادی که تا حد بالایی تحت تاثیر میزان واکسیناسیون بر علیه همه­ گیری کرونا خواهد بود، توافقات پاکستان با روسیه و ازبکستان به ترتیب بر سر احداث خط لوله انتقال گاز و انعقاد موافقت­نامه تجارت ترجیحی و نهایتا تاسیس مرکز انقلاب صنعتی چهارم در عربستان به عنوان نمادی برای کوشش­های این کشور در دستیابی به حوزه­های پیشرفته اقتصاد جهانی مورد بحث و موشکافی قرار گرفته است.

بدیهی است که بررسی دقیق آثار هر کدام از این تحولات بر منافع سیاسی و اقتصادی ایران از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

اطلاعات تکمیلی گزارش

  • ناظر گزارش: مدیریت اقتصاد کلان و آینده پژوهی
  • نوع گزارش: گزارش کارشناسی
  • منتشر شده توسط: اتاق
  • اتاق/تشکل/اتاق مشترک: مرکز پژوهش های اتاق ایران
  • تاریخ انتشار: 1400/05/30
خواندن 274 دفعه آخرین ویرایش در یکشنبه, 28 شهریور 1400 ساعت 12:39

نظر دادن

تکمیل فیلد های ستاره دار(*) الزامی می باشد.


تعداد کل مطالب: 1162

تعداد مطالب يک هفته گذشته: 0

تعداد مطالب امروز: 0
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account